• dutten

Reumatisk sjukdom och cellgifter?

Skriver i känsliga rummet så de som vill svara inte måste "visa" sig alla vill ju inte prata om sina sjukdomar.

Har en manlig bekant som har tror jag RA (ledgångsreumatism) eller kanske någon annan form av reuma han äter cellgifter, det enda jag hittar är att de ger det när smärttabletter (typ Voltaren) inte hjälper längre, men jag undra varför och hur de funkar?

Ge man dom för att hålla honom vid liv eller?
    Erkänner att jag inte vet mycket och tycker att det är lite känsligt att fråga honom så därför vänder jag mig till er.

dutten

• Svar på tråden Reumatisk sjukdom och cellgifter?
  • Paincake

Hittade detta på aftonbladet.

"Cellgift mot reumatism
    Reumatism behandlas ofta med cellgifter, som dämpar ledinflammationerna. Medicinen tas i tablettform en gång i veckan. Dosen av cellgift är 20 till 30 gånger lägre än vid behandling av cancerpatienter, enligt Ronald van Vollenhoven, överläkare vid reumatologikliniken på Karolinska sjukhuset.
    Sedan knappt två år finns ett dropp, Remicade, som arbetar mot inflammationen i lederna. Droppbehandlingen ges varannan månad.
    Kombinationen av de båda preparaten ger störst effekt.
    Ledgångsreumatism beror på en inflammation som långsamt bryter ned ben och brosk i lederna. Den drabbade blir öm, svullen och stel. Cirka 80 000 svenskar lider av sjukdomen."

www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,32262,00.html

• Paincake

"Nu får hon svaga doser cellgift, något som inte botar sjukdomen men som i alla fall lindrar värken. "

Ett annat citat på sidan...

• Fröken N

Det är vanligt med svaga doser cellgifter om man har ngn form av reumatism. Som många andra mediciner upptäcktes detta av en slump.
    Oftast tar men cellgifterna i kombination med ngn annan medicin.
    RA är en ganska vanlig sjukdom o absolut inget man kan dö av
    Har din vän gett intryck av att han inte vill prata om det? Jag har själv sk barnreumatism o tycker att det är skönt att mina vänner vet så mkt som möjligt så att de har förståelse för mina "dåliga" dagar.
    FN

• Vem vet

Min mamma har en reumatisk sjukdom och ingen annan medicin hjälper henne, nu får hon en "svag" dos cellgift som hon tar i spruta 1 gång/vecka, det funkar jätte bra!

• Maggis

Har inte RA men medicinerar också med en svag dos cellgift mot min tarmsjuka.
    Vad cellgiftet gör (låter ju ganska drastiskt) är att det sänker immunförsvaret en smula, då det ofta är ett aggressivt sådant som orsakar inflammationerna. Immunförsvaret har, till en del, förlorat förmågan att skilja på egna och främmande mikroorganismer.

• dutten

Ok summan av kaddemumman blir alltså att kroppen inte bryter ner "egna" celler i jakt på bovarna och att det då minskar nedbrytandet av brosk och leder.

*Känner mig på topp i min hjärna*:)

Tack för svaren känner mig lugnare nu när jag förstår mera.

En trist grej i det hela är dock att min läkare ringde mig igår och sa att jag troligtvis (så långt hon har kunskap och då igår provsvar) har RA ska nu med remiss till en reumatolog svårt att ta men som nån skrev många har ju sjukdomen.

dutten

• Kattis L

Min man mamma har med reumatism och äter cellgift ..

Men som jag har förstått det så gör ju cellgiftet så att dte slår ut imunförsvaret till en viss del .
    Reumatism är ju när kroppen ser sig själv som en fiende och angriper sig själv cellgiftet gör att detta avbryts eller avstannar och inflammationerna blir mindre och "skoven" inte lika många...

Min mamma har det hjälpt en hel del då hon har en agressiv sort av reumatism så har det iaf fått inflammationerna i lederna att bli mindre och där med stelheten och smärtan mindre... Men det e klart helt bort går det ju aldrig...

Nackdelarna med att äta cellgift är att man blir känsligare för infektioner eftersom imunförsvaret blir svagare förkylningar och så vidare blir ofta alvarligare än normalt min mamma har vaccinerat sig mot lungiflammation för det..

• Maggis

Kattis L;

Ja, du har fattat det helt rätt!

I mitt fall handlar det dock om så små mängder att mitt immunförsvar fungerar bra i förkylningstider. Är inte extra infektionskänslig eller så.

Svar på tråden Reumatisk sjukdom och cellgifter?