• Anonym (Ajdå)

Missat betala fordonsskatten i tid - vågar jag köra bilen nu?

Jag behöver lite råd. Missade helt att betala fordonsskatten som skulle vara inne senast 1/12! Jag har betalt in den igår, men de har ju förmodligen inte registrerat pengarna

Vågar jag köra min bil idag, eller kan jag få böter? Bilar där skatten inte är betald i tid FÅR ju inte köras egentligen. Den är ju betald nu... Men om jag har en kopia på min inbetalning med mig i bilen - vågar jag köra då?

Åååh, vad jag hatar mitt eget slarv! Det är första gången o känner mig som världens mest slarviga person.

• Svar på tråden Missat betala fordonsskatten i tid - vågar jag köra bilen nu?
  • lia76

Kör du..
    Chansen att en polis stoppar dej är ju såååå liten
    Vi har betalat vår fordonsskatt men vi har inte satt på skattemärket än, och jag kör ändå

• Anonym (Ajdå)

Ja, egentligen har jag ju inte fått köra den från 1/12! Men eftersom jag missat kuvertet med räkningen har jag ju inte fattat nåt Men nu när jag vet blev jag lite smått hysterisk här... :-S

Jag längtar efter mitt skattemärke. Hahaha.

• Anonym (Ajdå)

OM man blir stoppad av polis, undrar hur höga böterna är....? Nån som vet?

• Låtten

Böter får du nog inte, däremot så får du räkna med att betala in mer pengar sen..det är ränta och avgifter dagen efter till den dan du sedan betalar fordonsskatten..

• a mor

Ta med kvitto på att det är betalt så är det lugnt. Däremot får du straffavgift sen eftersom du har varit så sen på att betala.

• Lady Gaga
    a mor skrev 2008-12-31 12:53:46 följande:
    Ta med kvitto på att det är betalt så är det lugnt. Däremot får du straffavgift sen eftersom du har varit så sen på att betala.
    säger som ovanstående, ha med kvitto på inbetalningen.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Skogsflickan

När man blir stoppad av polis så skiter de i kvitton m.m...För de ringer upp ditt reg nr o kollar om du har körförbud, obetald skatt m.m samt om bilen är anmäld stulen så gör de hos oss i allafall och tror poliser har samma regler...Tänk på att det kan vara kontroller lite varsom nu när det är storhelger med mkt rattfyllon...Så nej jag skulle vänta till fredag och ringa vv o kolla om de fått in pengarna...Då du nästan är 1 månad sen med skatten så kan du ha fått körförbud på bilen tills betalningen registreras...Och då bryr sig polisen inte heller om postgången om du fått körförbud...Körförbud kan du även få på plats...

• Skogsflickan

Ett annat tips TS ring till trafikpolisen och be dom slå på ditt regnr så kollar de på en gång om det är ngt...Går fortare än att spekulera o gissa i forumet...

• a mor

Jag vet att kvittot räcker. Punkt, slut.

• Anonym (Ajdå)

Nu har jag ringt polisen och det är körförbud tills de fått in pengarna.

Det hjälpte inte att ha ett kvitto med sig på inbetalningen Dessutom skulle de ha poliskontroller i MAlmö under hela dagen och det är där jag ska köra.

SÅ nu måste jag skynda mig, allting tar lite längre tid med buss. MÅste handla de sista ingredienserna till maten ikväll!

Gott nytt år allihop!

• Anonym (Ajdå)

a mor skrev 2008-12-31 13:09:06 följande:

Jag vet att kvittot räcker. Punkt, slut.
    Jag vet inte om det kanske gäller kvitto som man får när man betalat in på banken. JAg har betalat via internetbanken och det "kvittot" man har där gäller inte i alla fall. Jag frågade inte om vanligt kvitto eftersom det inte var aktuellt...
  • Anonym (virrig)

Jag vet att vi missade att betala någon gång och det var ganska kraftigt med dröjsmålsavgift som räknades dag för dag, typ 50 kr om dagen eller nåt. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var fordosnskatten för det är väl bara den som ger körförbud om du missar.

Svar på tråden Missat betala fordonsskatten i tid - vågar jag köra bilen nu?