• Mayen

Jack i huvudet, vad ska man gora?

Min dotter, 2 ar och 10 man gammal ramlade i morse vid 11.30 och slog huvudet i en dorrkant sa hon fick ett jack i huvudet. I borjan kom det en hel del blod, men efter ett tag nar vi suttit med en ispase och tryckt pa saret sa verkade det sluta och det sag ut som att jacket holl pa att torka in.
    Vi provade att inte satta pa nat alls, men det fortsatte att komma lite blod i saret, typ det droppade.
    Nu har vi lindat in hela huvudet i bandage med en kompress under (plaster funkar inte eftersom det inte faster pa haret). Vi kollade innan hon somnade och det fortsatter att komma lite blod pa kompressen.

Vad sager ni som haft barn som fatt jack i huvudet, ska man aka in? Maste vi klippa bort haret runt jacket for att forhindra infektion? Tors man vara hemma utan att gora nat?

Ska tillagga att dottern inte svimmade, inte har krakts, inte blivit extra somning utan ar pigg och glad som vanligt (forutom precis nar hon gjorde sig illa forstas)

• Svar på tråden Jack i huvudet, vad ska man gora?
  • Bebis

Jag hade nog farit in och fått det dokumenterat och sånt. Vet inte hur petiga försäkringsbolagen är med sånt där.

Sen hade det nog känts bättre för min del med om nån doktor fått tittat på mitt barn.

Ring sjukvårdsrådgivningen vilket som.

Don't Panic
  • guztav06

Men herregud! Åk in till akuten och få såret undersökt!

• Mayen

Sa ni tycker att vi ska aka in? Men jacket ar ganska litet..
    Om det inte bloder langre nar hon vaknar, da?

• Bebis
    Mayen skrev 2008-12-31 15:52:06 följande:
    Sa ni tycker att vi ska aka in? Men jacket ar ganska litet..Om det inte bloder langre nar hon vaknar, da?
    Ring sjukvårdsrådgivningen så talar de om vad du ska göra.
    Don't Panic
  • hewa

Fullt så ilsken behöver man kanske inte vara.

Mina båda har haft mindre jack i huvudet och hade jag åkt in hade de nog bara smålett på akuten och skickat hem oss igen. Det beror helt på hur det ser ut men är man osäker är det förstås bättre att kontakta sjukvården.

TS - just i och med att det är svårt att tejpa pga håret skulle jag nog åkt in och fått det limmat (eller sytt, vilket de nu tycker är lämpligast). Det är ju bra om sårkanterna kan hållas ihop. Läker bättre och finare då.

guztav06 skrev 2008-12-31 15:49:53 följande:
    Men herregud! Åk in till akuten och få såret undersökt!
  • Mayen

Bebis skrev 2008-12-31 15:52:47 följande:

Ring sjukvårdsrådgivningen så talar de om vad du ska göra.
    Bor i Italien, har funkar inte den biten speciellt bra. Vi ringde och de vagrade att ge nan info utan att se saret forst...
    Det betyder ju att man MASTE aka in, aven om det skulle vara onodigt... Och har klagar de pa att akutmottagningarna alltid ar overfulla. Inte konstigt nar man inte far nan hjalp per telefon.

Hur som helst. Vi har bestamt att om det fortsatter att bloda nu nar hon vaknar sa aker vi.
  • Bebis
    Svar på #9
    Ah på så vis, ja då hade jag nog åkt in ändå.
    Don't Panic
Svar på tråden Jack i huvudet, vad ska man gora?