• ekko

När kan man börja cykla med bebisen i cykelstol?

Jag har hört att barnet måste vara MINST 1 år innan de ska ha hjälm på sig, pga att nacken inte "orkar" hålla upp både hjälm och huvud vid ev. krock eller fall... Kan det stämma?
    Iså fall kan man ju inte cykla med dem de första året, sätter honom inte på cykeln utan hjälm ju!
    När började ni cykla med dem i cykelstol?

• Svar på tråden När kan man börja cykla med bebisen i cykelstol?
  • CamoMillan

På vår Hamax Sleepy står det att man kan börja använda den från 9 månader.

• vanna k

Vi började vid nio månader, vilket verkade vara helt ok enligt rekommendationerna.

• ekko

Åh, vad kul i så fall... måste nog kolla upp det med bvc, men jag längtar!!

• Pyret 85

Jag har hört någonstans att man kan börja när dom kan sitta stadigt utan stöd.

• Scraptroll

Min dotter är 6 månader o hon är jättestadig så jag har köpt både sitts o hjälm åt henne...har cyklat med henne en gång o hon tyckte det var jätte kul förutom när hon var trött o fick solen i ögonen hela tiden . Man är ju definitvt mer försiktig när man har en liten på cykeln o jag tror t.o.m mer än vanligt för att man inte väntar till den rekomenderade åldern.

• ekko

Åh, vad härligt! Blir till att köpa cykelstol och hjälm då!!

• ekko

Men undrar igen...
    Har bvc inte sagt något angående det jag hört om nacken?
    Alltså inte bara att de ska kunna sitta, utan också orka både hjälm och huvud vid ev. fall/krock?
    Om det inte är allmän rekomendation så ska jag inhandla grejorna imorrn! (och det verkar ju inte vara så!)

• lillaella85

vi har prov cyklat men ska börja cykla regelbundet efter hon fyllt 1 år..
    är det om 8 dagar!

Svar på tråden När kan man börja cykla med bebisen i cykelstol?