• Smulisen

Bruten svanskota.

Bröt min svanskota under förlossningen för tre år sedan, hade verkligen jätte ont efteråt och kunnde inte sitta lågt osv.. Har haft ont till och från under dessa åren..Nu när jag är gravid igen så har det redan nu i vecka tjugotvå börjat ömma o smärta mer i svanskotan o jag undrar hur det ska gå under denna förlossning? Någon som har några erfarenheter?

• Svar på tråden Bruten svanskota.
  • MsRahkonen

Har oxå problem med min svanskota. Förlossningen gick super, men däremot efteråt var en pina. Ja kunde knappt komma ur sängen pga av att d gjorde så ont i svanskotan. Hade d inte varit för den hade ja kunnat föda direkt efter igen. Än har jag ont (värre än vanligt) har haft ont sen ja ramlade ner på studsmattans kant och slog i för snart 10 år sedan. Jag sa inget om d till mina föräldrar å d får ja lida för idag. Önskar ja hade uppsökt läkare så den kunde läkt ihop rätt...

• Smulisen

Hej Tack för ditt svar.

Det är just det som bekymmrar att inte kunna åka bil o sitta osv..
    Tycker det skulle pratas mer om just detta för jag hade aldrig hört talas om det innan.
    Mvh

• MsRahkonen

Resan hem gick, men d gjorde ont vid varje litet gupp... Nu 2 månader efter förlossningen gör d ungefär lika ont som innna jag födde barn.. Men det gör självklart ont å vid längre ansträngningar får ja jätteont. Men d e som smärtan jag levt med i 9,5år så ja överlever.. Inte mkt å göra åt d nu.

Nä ja tycker oxå man borde informera lite mer om såna här lite mer "udda" saker som kan hända..

• Jopphejdi

JAg bröt svanskotan vid min förlossning för 3 mån sen. Min lilla blev utdragen med sugklocka och då small svanskotan. Har varit sjukskriven de första två månaderna. Men nu går det faktiskt bra! Kan sitt och bära tyngre saker igen Visst känns det men inte så farligt.
    Dock får man ingen hjälp av ortopeder el liknande eftersom det inte går "att gipsa" där. Den infon fick jag. Hade man fortfarande problem efter ett halvår skulle man kontakta sjukan igen.

Håller tummarna att det inte blir värre för dig!

Kan tipsa om att sitta på en sån där uppblåsbar nackkudde (som ser ut som en hästsko). Den hade jag i bilen och med överallt!

• Nattalina

Jag bröt svanskotan under min första förlossning som gick mycket fort (sex timmar från första värken). Det var hemskt. Det tog tre veckor innan jag kunde sitta normalt på en stol och promenera med barnbagnen. Första dagarna hade jag jättesvårt att sätta mig, ställa mig upp, vända mig i sängen, gå på toa m.m. Jag kände mig också lurad för att ingen hade berättat om det innan.

Symptomen försvann dock helt efter det och kom inte tillbaka förrän i slutet av min andra graviditet. Jag bröt svanskotan under andra förlossningen också, båda barnmorskorna hörde knäppet, men av någon anledning så gjorde det ändå inte alls lika ont. Jag hade svårt att röra mig typ första dygnet, men efter några dagar var det helt bra.

• MsRahkonen

Vilken lyx att ni är som normala igen..
    Iofs så började inte mitt svanskote problem vid förlossningen utan d började ju faktiskt för 9½år sedan. Kanske just därför ja än har ont? Måste verkligen ha läkt ihop tokfel..

• Hella Pella

Min kollega som bröt svanskotan vid sin första förlossning fick göra kejasarsnitt vid sin andra förlossning, hon vägrade föda vaginalt andra gången.

• MsRahkonen

Jag tänkte oxå på kejsarsnitt, men d blev aldrig att jag hann tänka mer på det. Allt gick så fort.. Å d var ju ingen större fara ändå. Bara efteråt, men d är över och nu gör d lika ont "som vanligt" igen...

Svar på tråden Bruten svanskota.