• Fröken Kulan

Vad tillaga av kallrökt lax?

Det blev över ett paket, 350 gram skivad lax från nyårsafton, det är helt oöppnat! Går det att laga mat med den? Vilka rätter funkar? Recept?

• Svar på tråden Vad tillaga av kallrökt lax?
  • Fröken Kulan
    Svar på #1
    Har du något recept på pastasåsen?
  • romani princess

4 portioner.

400 g kallrökt lax 2 dl crème fraîche 1 tsk senap 1 tsk citronsaft 1/2 dl dill, finhackad salt svartpeppar parmesan, hyvlad, till garnering dill, plockad, till garnering tagliatelle

Blanda ihop creme fraiche och senap i en kastrull och värm såsen på låg värme. Den får inte koka för då finns det risk för att såsen skär sig. Häll i citronsaften och smaka av såsen med salt och peppar.

Skiva laxen i strimlor.

Koka tagliatellen. Innan servering, blanda dillen i såsen, blanda såsen med pastan och lägg upp på tallrikar. Strö den kallrökta laxen över pastan. Dekorera med hyvlad parmesanost och plockad dill.

• h8him

Pasta med laxsås... mums. Fast vanliga rostade frallor med rökt lax, röd caviar, rödlök och creme fraiche, citron för den som vill, är hur mumsigt som helst en myskväll. Gärna en sallad med isbergs, gurka, lök (citron) vid sidan av. Herregud, jag kan leva på de smörgåsarna. :P

• Ninso

Du kan göra en kall röra av den också och servera till bakad potatis. Men pastasåsen låter smarrig måste jag säga.

• Queequeg

Laxpudding.

Ska egentligen vara gjort på bara gravad lax, men jag brukar blanda, gravad och rökt lax

• Fröken Kulan

Spännande förslag....har aldrig provat något av dem. Fler recept? Pastan ska jag nog prova på...det borde ju vara ok att äta den när man är gravid?

• vintjej

Kallrökt lax är gott i paj. Har du grönkål kvar från julen, så släng iden också.:)

• Fröken Kulan

Åh, jag älskar pajer. Har ingen grönkål, men har du något enkelt recept kanske?

• vintjej

Fröken Kulan skrev 2009-01-01 14:59:38 följande:

Åh, jag älskar pajer. Har ingen grönkål, men har du något enkelt recept kanske?
    Jag brukar göra paj på "vanligt" recept efter Annas kokbok.
    Men det här receptet är rätt likt. Man behöver inte använda muskot och gräslök om man inte vill. Man kan också byta ut spenat mot t ex broccoli eller någon annan grönsak man gillar:
    www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=36425
  • Fröken Kulan

Pajen ska jag göra, definitivt! TACKAR!!

• vintjej

Fröken Kulan skrev 2009-01-01 15:11:31 följande:

Pajen ska jag göra, definitivt! TACKAR!!
    Det var så lite. Lycka till!
Svar på tråden Vad tillaga av kallrökt lax?