• Alexandra84

Hur farligt är det att äta brieost?

Igår åt jag tre digestive med brieost... täckte kexet och skivona var ca 1mm tjock...
    Hade inte en tanke på att det kan va farligtför barnet, men nu har jag sett att man inte ska äta det!
    Hur farligt kan det vara? Har inte ätit det innan alltså!

Väntar mitt 3dje barn så jag borde väl veta bättre.

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Svar på tråden Hur farligt är det att äta brieost?
  • Esmiso

tror att riskerna är extremt små. Som min bm sa; Om det vore jättefarligt med alla dessa livsmedel som man inte rekommenderas äta, skulle de flesta barn i medelhavsområdet aldrig blivit födda...

• Blå Flygare

Anledningen att man inte ska äta brie är för att det finns en liten, liten risk att osten är smittat med listeria- Listeria är mycket farligt för barnen, men risken att osten innehåller det är alltså mycket liten. Till för nyligen var rådet att bara äta brie på pastöriserad mjölk, men sen ett tvillingpar dog i magen i Norge (tror det var i våras) har rekommendationen ändrats. Då har ändå rekommendationen varit den samma i många år och vi är många somätit brie och fött friska barn. (Detta är alltså ett livsmedel där mängden inte har betydelse, till skuíllnad mot fisk där risken är pga miljögifter).

• Raggsocka

Min BM sa att om osten är pastöriserad är det ok men ta bort det vita "skalet". Jag gjorde som hon sa men fick dåligt samvete och slutade efter ett par tuggor.

• Darla
    Svar på #3
    Fast då sa hon fel, hon ska informera enligt livsmedelverketskostråd (www.slv.se) och enligt dem ska man avstå även från pastöriserade mögelostar, kittost...
  • Aquavit

Fast i vissa (jag har inte information om alla) av "Medelhavsländerna" så görs andra typer av rutintester för att kolla andra typer av smittor. Till exempel i Frankrike görs vid rutinkontroller ett test för listeria, som om det upptäcks i tid kan åtgärdas utan att orsaka skada. I Sverige görs inte sådana tester, alltså är rekommendationen att avstå.
    Dessutom, i Frankrike - hem till många mögelostar, är rekommendationerna faktiskt att avstå sådana ostar. Vet du eller din BM säkert vilka rekommendationer eller tester som finns i olika länder?
    Bara som en liten kommentar...

Esmiso skrev 2009-01-01 10:57:11 följande:
    tror att riskerna är extremt små. Som min bm sa; Om det vore jättefarligt med alla dessa livsmedel som man inte rekommenderas äta, skulle de flesta barn i medelhavsområdet aldrig blivit födda...
Svar på tråden Hur farligt är det att äta brieost?