• goldensea

Bor i Sverige & jobbar i Danmark

Är det någon annan gravid här på familjeliv som bor i Sverige men jobbar i Danmark? Eller är det kanske någon här som varit i den situationen?

Jag har nyligen fått ett graviditetsintyg från min barnmorska som jag ska skicka in till försäkringskassan här i Sverige. Jag undrar om jag måste skicka in något sådant till någon instans i Danmark.

Ni som varit i den här sitsen, hur länge har ni varit på mammaledighet och gick ni på dagpeng?

Hoppas på tips och erfarenheter.

• Svar på tråden Bor i Sverige & jobbar i Danmark
  • liebespuppe

Hej, du ska inte skicka in något alls till FK. Vem har sagt detta till dig??

Du ska t. om avskriva dig som försäkringstagande i Sverige då det kan ställa till med din föräldrarpeng från Danmark plus dagarna du tar ut.

Jag är i v. 29, går in i v. 30 nästa vecka och har arbetat i Danmark i c. 1½ år.
    Jag har precis varit på ett möte med mina danska arbetsgivare och fått bra information om den danska sidans syn på mammaledighet ect.
    Samt jag har haft god kontakt med den sektionen på FK som har hand om blivande mammor som jobbar i Danmark.
    Lever du tillsammans med ditt blivande barns far? Vart jobbar han? Sådant spelar också stor roll i detta..

Har du varit i kontakt med FK själv??

• goldensea

Min barnmorska sa till mig att jag skulle skicka in papper till FK i Sverige. Jag har dock inte gjort det än.

Jag har inte alls varit i kontakt med FK. Jag har bara lusläst informationen på öresunddirekt och borger.dk . Vem kontaktar man på FK?

Både min man och jag jobbar i Danmark. Han har 2 + 10 veckor med full lön.

Har du dagpeng eller får du lön under din mammaledighet? Ska du söka själv eller gör din arbetsplats det? Jag känner att jag har fått en del information men att allt samtidigt känns väldigt förvirrat. Jag ska ju ändå bara jobba i 3 veckor till så jag börjar känna att det hastar lite nu...

• liebespuppe

Du ska inte alls ha något med FK att göra ens under graviditeten och minst då bebisen är född. De behöver inte ha in några papper alls av dig. Förutom blanketten med information att du arbetar i Danmark och skall därför avskrivas från FK tills vidare.
    Denna utredning tar ca. 2-3 månader att få igenom, så ring FK så snabbt du kan och få dem att skicka den till dig!! :)

Jag snackade med en i växeln som bokade en telefontid med min sambo (som jobbar i Sverige och skall därför på ett sätt gå efter FKs regler med vissa ändringar). Det skulle finnas en speciell sektion fick jag berättat, som man endast kan nå om man ringer in till den stora växeln och ber om att få snacka med dem. Vad de kallas vet jag inte ;D Men jag förklarade att jag jobbade i Danmark, var gravid och hade en sambo som arbetade i Danmark och ville veta exakt vad som gäller för oss. Vilka papper som vi ska skicka in och inte.. Då visste hon direkt vilka jag skulle snacka med!

Om din sambo också jobbar i Danmark ska ni kontakta er arbetskommun så vet de mer. Då ska ni inte alls få några pengar eller dagar via Sverige. Håll dock koll var ni skall gå om barnet behöver vård. Jag har ju det lugnt då allt sådant kan jag göra i Sverige för min sambo jobbar i Sverige, men det var lite osäkert ändå..

Min arbetsgivare, CityMail Danmark, ger mig barsellön 4 v. innan BF och 20 veckor efter, sedan tar min arbetskommun över.
    Det brukar vara 4 v. innan och 14 veckor efter, men det kan skilja sig från företag till företag.
    Jag behöver inte söka pengar från kommunen eller ange hur många dagar jag exakt behöver, enligt min arbetsgivare, förrän 8 veckor efter födsel.
    När deras betalande 20 veckor efter BF så skickar dem ett mail till min arbetskommun att de nu slutat betala mig lön och att jag ska ha dagspeng av dem. Jag kunde själv välja om jag ville besöka dem och meddela det personligen och se hela pappersarbetet.

Ni måste också få ordnat med barnbidraget, som Danmark då ska betala.

• goldensea

Okej, ringa försäkringskassan imorgon alltså.

När jag är planerad att föda kommer jag att ha jobbat på mitt företag i nästan 1,5 år. Hade jag jobbat i 2 år hade de också betalat barsellön. Drygt. Jag skall alltså gå på dagpeng ifrån dag ett. Jag måste dock ringa HR chefen imorgon så jag blir klok på om de kontaktar kommunen eller om jag ska göra det själv.

Det kanske är bäst att boka möte med någon på kommunen ang barnbidrag och sådant. Det har jag inte ens tänkt på. Som jag har förstått det så ska jag dock gå på mvc här i Sverige...

Tack för att du tar dig tid och svarar. Det är mycket uppskattat med all information jag kan få.

• liebespuppe

Hehe.. det är ingen fara! Jag satt själv som ett frågetecken och svarar gärna. Jag ska tom ta ett steg längre och tillsammans med min sambo starta en informationssajt för blivande mammor som jobbar i Danmark. Där all viktig information kan nås.

Jag har ju lyxen att ha ett arbete som ger lön, full lön med tillägg (om man har det, vilket jag har som arbetsledare), i 24 veckor sammanlagt och jag behövde bara ha jobbat i 9 månader för att vara berättigad.

Ja, det är nog bäst att du ringer FK :)

Jo, vad jag vet så var det ingen fara med MVC, men hur det blir med BVC för Er del kan ju bli knepigt. Men jag tror inte de är så hårda med det där. Det finns ju goda samarbeten Danmark och Sverige emellan. Vart bor ni??

Så som det ser ut för oss med barnbidrag så skall Sverige betala 1000kr och Danmark betala 650kr, om det är i danska eller svenska kommer vi inte ihåg (man hoppas på danska, då blir det ju mer pengar än vad en svensk familj får :D). Men vi är ju en 50/50 familj, så allt kommer att behövas delas upp.

• goldensea

Jag måste säga att det var en bra deal ditt jobb har att du får full lön efter att ha jobbat i 9 månader. Jag jobbar som butikchef i en Matas butik. Vi har också barselslön men måste då jobbat i 2 år först.

Jag försökte ringa till fk idag men de som skulle ringa upp mig gjorde aldrig det. Min man fick dock fatt i dem och frågade om barnbidrag. De sa att vi får allt från Sverige då vi bor här och är svenska medborgare. Om det danska barnbidraget visar sig vara högre kommer dock danmark att skjuta till den sista biten.

Jag ska försöka få tag i försäkringskassan imorgon också.

Vi bor i Oxie utanför Malmö. Var bor ni?

• liebespuppe

Jaha, där ser man.
    Ja, det är bra med samarbetet mellan Sverige och Danmark. Tänka sig, man kan faktiskt jobba i Danmark men Sverige betalar ut barnbidrag som egentligen är något andra betalar skatt för att få. Vi betalar ju dansk skatt :)
    Jag tror Danmark kommer att skjuta till. Har för mig det är högre.

Ja, jag är överlycklig över det deal Citymail har.
    Det underlättar ju otroligt mycket.

Har du fått rätt på allt?

Vi bor i centrala Helsingborg.

• goldensea

Jag har precis fått reda på att jag också har min lön i 4 veckor innan och 14 veckor efter. Fick reda på det för typ 10 minuter sedan, vilken härlig överraskning.

Ja samarbetet mellan dessa två länder är ju fantastiskt. Jag tror mig dock ha hört att länderna gör upp sinsemellan, typ att danmark betalar sverige en viss summa beroende av hur många som arbetar där.

Bitarna börjar falla på plats. Hade gjort om skattekortet häromdagen på tastselv, men får nu göra om det igen. Det gör dock inget.

Jag har ju drygt två veckor kvar på jobbet så det börjar kännas lite pirrigt. Jag tror inte att det är något mer kvar som måste fixas. Jo, ringa försäkringskassan om barnbidraget. I Sverige ligger det väl på runt 1000 i månaden medans det i Danmark är ca 4000 i kvartalet om jag förstått det rätt.

Aaah, mitt kära Helsingborg. Blir nästan lite avis. =P Jag ville flytta till Helsingborg men vi kom fram till att det var lättare för oss att pendla till Köpenhamn från Oxie. Jobbar du i Helsingör?

Hur går det för dig dig?

• Evispevis

Jag har varit i kontakt med en kvinna i Danmark som heter birthe aust email: fc92@sof.kk.dk som har hjälpt mig med alla blanketter som ska fyllas i angående barnbidraget från Danmark.
    De skickar två blanketter E401 och E411 som man ska fylla i och som ska attesteras av försäkringskassan. När man har gjort det så får man fullt barnbidrag från Danmark (ändrat sedan dec 2007). det är högre än i Sverige 1700 kr men betalas endast ut 4 ggr om året.

Angående föräldrarpenningen så var det superenkelt. Mitt företag fixade allting. Jag var ledig exakt ett år. Hälften var lön från företaget och hälften var från danska staten.

Tänk på att de man pratar med hos försäkringskassan oftast är väldigt okunniga i vad som verkligen gäller. Jag har alltid använt mig av personalen hos Öresund direkt då de verkar vara lite mer kunniga i området.

Lycka till!

• goldensea

Tack för det tipset. Ska kontakta henne ang. barnbidraget. Man kan ju konstatera att du har rätt i att försäkringskassan i Sverige inte har full koll på reglerna. Det gäller att få tag i rätt personer!

Evispevis, är du mammaledig nu?

Svar på tråden Bor i Sverige & jobbar i Danmark