Du ska inte alls ha något med FK att göra ens under graviditeten och minst då bebisen är född. De behöver inte ha in några papper alls av dig. Förutom blanketten med information att du arbetar i Danmark och skall därför avskrivas från FK tills vidare.
Denna utredning tar ca. 2-3 månader att få igenom, så ring FK så snabbt du kan och få dem att skicka den till dig!! :)
Jag snackade med en i växeln som bokade en telefontid med min sambo (som jobbar i Sverige och skall därför på ett sätt gå efter FKs regler med vissa ändringar). Det skulle finnas en speciell sektion fick jag berättat, som man endast kan nå om man ringer in till den stora växeln och ber om att få snacka med dem. Vad de kallas vet jag inte ;D Men jag förklarade att jag jobbade i Danmark, var gravid och hade en sambo som arbetade i Danmark och ville veta exakt vad som gäller för oss. Vilka papper som vi ska skicka in och inte.. Då visste hon direkt vilka jag skulle snacka med!
Om din sambo också jobbar i Danmark ska ni kontakta er arbetskommun så vet de mer. Då ska ni inte alls få några pengar eller dagar via Sverige. Håll dock koll var ni skall gå om barnet behöver vård. Jag har ju det lugnt då allt sådant kan jag göra i Sverige för min sambo jobbar i Sverige, men det var lite osäkert ändå..
Min arbetsgivare, CityMail Danmark, ger mig barsellön 4 v. innan BF och 20 veckor efter, sedan tar min arbetskommun över.
Det brukar vara 4 v. innan och 14 veckor efter, men det kan skilja sig från företag till företag.
Jag behöver inte söka pengar från kommunen eller ange hur många dagar jag exakt behöver, enligt min arbetsgivare, förrän 8 veckor efter födsel.
När deras betalande 20 veckor efter BF så skickar dem ett mail till min arbetskommun att de nu slutat betala mig lön och att jag ska ha dagspeng av dem. Jag kunde själv välja om jag ville besöka dem och meddela det personligen och se hela pappersarbetet.
Ni måste också få ordnat med barnbidraget, som Danmark då ska betala.