• Nenne2

Har ni föräldrar hjälm på er när ni åker skridskor med era barn?

Jag ska nu för första gången åka skridskor med mina barn. Själv har jag inte åkt på ca 15 år. Nu funderar jag på ifall man har hjälm på sig som förälder? Självklart vet jag att barnen ska ha det men har även vuxna det. Dum fråga kanske, men jag är osäker på hur alla gör?

• Svar på tråden Har ni föräldrar hjälm på er när ni åker skridskor med era barn?
  • sofia23

ja det tycker jag att man ska ha..jag har det ialla fall

• gulletussan

Ha hjälm!!! Risken är större att du slår dig rejält än att barnet gör det... Speciellt om det var 15 år sen du åkte... Var dessutom väldigt försiktig med att låta barnen hänga på eller dras av dig - dels riskerar du att falla på barnet, dels lär de sig inte att åka själva.

Jag har lärt barn åka skridskor i Friluftsfrämjandets skridskoskola under ganska många år (var dock ett tag sen nu...) och de lär sig utan att hänga på en vuxen, även om det känns hemskt att låta dem ramla omkull hela tiden. Klä på dem kläder som är varma och inte blir blöta av isen och låt dem kämpa på så kommer det!

• Nenne2

Ja, det känns mycket bättre med hjälm plus at man ska vara ett gott exempel för sina barn. Tack för tipset på hur lära sitt barn åka skridskor. efter många fall på rumpan kan han efter dagens åkning stå på isen och staka sig fram. Känns som ett steg i rätt riktning :)

• Stird

Hur lär man barnen åka då? Jag åker inte själv men har hjälm och går med på isen men hur ska man få dom till att hitta balansen lättast?

Svar på tråden Har ni föräldrar hjälm på er när ni åker skridskor med era barn?