• Anine

Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??

Hejsan, jag ligger inne på Sös special BB sedan fredagen 26/12 pga av att vattnet gick. Jag har än så länge inga värkar och de avvaktar med igångsättning tills jag är minst i v.34+0 (på söndag). Vi fick göra ett tillväxtultraljud som visade att bebisen vägde ca 1800g, men jag tycker det är så svårt att föreställa mig hur stort det är. Ni som fått barn som väger  runt 2 kilo, vilken klädstorlek behövde ni osv?

• Svar på tråden Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??
  • lillaemme

har en kompis som fick en på 2400 å hon har strl 50 på kläder å de e för stort! så 44 eller nåt hade passat sa hon..:=)

• morlin01

Vår dotter vägde ca 1 kg när hon föddes och då passade inga kläder, men när hon vägde 2 kg kunde hon ha stl 44/46 från HM, Lindex och Åhlens. Dock lite stort, men ändå användbart. Ditt barn kommer kanske inte behöva kläder de första dagarna eftersom den troligen kommer få ligga på en värmebädd.

• AlexandraLuleå

Anine skrev 2009-01-01 12:29:01 följande:

Hejsan, jag ligger inne på Sös special BB sedan fredagen 26/12 pga av att vattnet gick. Jag har än så länge inga värkar och de avvaktar med igångsättning tills jag är minst i v.34+0 (på söndag). Vi fick göra ett tillväxtultraljud som visade att bebisen vägde ca 1800g, men jag tycker det är så svårt att föreställa mig hur stort det är. Ni som fått barn som väger  runt 2 kilo, vilken klädstorlek behövde ni osv?
    är det inte strl 40 som är dom minsta? om man inte specialbeställer eller använder dockkläder som vissa gör.
    bebisen är ju ändå ganska lång, men smal eftersom sista tiden används för att bygga upp fettförrådet.
    men strl 40 skulle nog passa ganska bra.
  • ElinOlsson

Sonen vägde 1690 och hade stl 40 på sina kläder, ev 44. Dottern vägde 2400 och hade 50, men som lillaemme skrev så var de aningens stora, hade räckt med stl 44.

En bebis runt 2 kg blir det nog bra med stl 44 på. De växer faktiskt fort, så även om det skulle vara lite stort i början, så passar de ganska snart. Sen är det ju inte direkt så de rör sej jättemycket och blir hindrade av för stora kläder när de är så små...

Lycka till med din lella bebis!

• morlin01

AlexandraLuleå skrev 2009-01-01 12:32:38 följande:

Anine skrev 2009-01-01 12:29:01 följande:
    är det inte strl 40 som är dom minsta? om man inte specialbeställer eller använder dockkläder som vissa gör. bebisen är ju ändå ganska lång, men smal eftersom sista tiden används för att bygga upp fettförrådet. men strl 40 skulle nog passa ganska bra.
    Stl 36/38 är det minsta och går att beställa från me&my, men det är definitivt för litet. Stl 40 finns att köpa på bl.a Doffi, men även det skulle jag tro är för litet. Dockkläder kan man inte använda, för de är i hårda material och är inte anpassade för att ta av/på en känslig baby, dessutom har de massor med hårda sömmar.
  • ElinOlsson

Ett tips är att ha handtvättmedel med på neo, typ y3. Då kan du tvätta upp kläderna i ett handfat, snabbt och smidigt.

• Mysgos

Min kille vägde 2500gram när vi åkte hem från BB och då hade jag storlek 46 på honom och det var för stort...men han växte jättefort så redan efter en vecka hade han växt i dem!

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • AlexandraLuleå

morlin01 skrev 2009-01-01 12:36:29 följande:

AlexandraLuleå skrev 2009-01-01 12:32:38 följande:
    Stl 36/38 är det minsta och går att beställa från me&my, men det är definitivt för litet. Stl 40 finns att köpa på bl.a Doffi, men även det skulle jag tro är för litet. Dockkläder kan man inte använda, för de är i hårda material och är inte anpassade för att ta av/på en känslig baby, dessutom har de massor med hårda sömmar.
    beror ju på vad det är för dockkläder, menade ju inte sånna man kan köpa på br
    en väninnan till mig fick en liten gosse på dryga kilot, hon gick till en affär där dom tillverkade egna dockor och sydde dockornas kläder själva, och där fick hon köpt underbara jättemysiga plagg.
Svar på tråden Hur stor är en bebis som väger 1800-2000g??