• Grannen

Pyttesmå formar till creme caramel/creme brulee

Letar efter miniugnsformar till creme caramel och dyl. Alltså inte normalstora utan minimini, runt 5 cm i dm. Ngn som sett sådana?

• Svar på tråden Pyttesmå formar till creme caramel/creme brulee
  • Grannen

Har du sett så små där alltså?

• Maria40

Japp, har sådana, mätte en, 8 cm tvärsöver och 4 cm hög. Använder dem till allt möjligt, småplock, att ha saker i när jag lagar mat, i ugnen osv.
    Material: typ vitglaserad ugnsform.

Tror jag betalat max 10 kr styck (gissar mer på 5-7 kr/st).

• Grannen

Är ute efter ännu mindre, har redan formar som är 8 cm i diameter.

Tänkte mer 5 cm i diameter så att det blir en minimini creme caramel så att man kan ha en efterättsbuffe så man orkar olika sorter.

• Grannen

Ellwe vad finns det för koppar och annat som går att ha i ugnen? Kanske några kaffeglas?

• Maria40

Då får du nog leta upp de lite finare (och dyrare) specialaffärerna med köksprylar.

• Grannen

Eller sådanadär minglas för barn? Finns ju i porslin för barn med...

• Grannen

Maria40 skrev 2009-01-01 16:01:29 följande:

Då får du nog leta upp de lite finare (och dyrare) specialaffärerna med köksprylar.
    Ja det kanske är det enda att göra.
  • Juniphé

Jag vet vad du menar... dom heter "Ramekin". Köpte själv såna på DUKA här i veckan för 19:- st.

Själv har jag inte hittat såna på IKEA

Men butiker som bör ha det är:

Cervera

DUKA

Verner & Verner

m.fl.

• Grannen

Juniphé skrev 2009-01-01 16:12:22 följande:

Jag vet vad du menar... dom heter "Ramekin". Köpte själv såna på DUKA här i veckan för 19:- st.Själv har jag inte hittat såna på IKEA
    Men butiker som bör ha det är:
    Cervera
    DUKA
    Verner & Verner
    m.fl.
    Tack, tack, tack, tack!
  • Grannen

Hur stor diameter har skålen?

• Juniphé

Ojj... ca 5-6cm innerdiameter?

Ev kankse du kan hitta mindre på ngn utländs sajt.  USA har ju hur mkt mini-krafs som helst

• Grannen

Nej det låter hur bra som helst! Ska åka dit imorgon eller i helgen och kika!

• Juniphé

Får jag föreslå en sak?
    Om du ska ha dessertbuffé så kanske det är enklare att göra en god vaniljpannacotta i ett litet snapsglas i plast eller liknande.

Annars har väl IKEA såna små halvrunda glasformar som kan användas till brûléen? Typ 3-4cm diam.

• Kofttanten

Eller så kan du kanske använda mazarinformar? såna där engångs i folie.

• Grannen

Juniphé skrev 2009-01-01 16:37:00 följande:

Får jag föreslå en sak?Om du ska ha dessertbuffé så kanske det är enklare att göra en god vaniljpannacotta i ett litet snapsglas i plast eller liknande. Annars har väl IKEA såna små halvrunda glasformar som kan användas till brûléen? Typ 3-4cm diam.
    Vi har haft en pannacotta period så vi är lite trötta på det, men det är också väldigt gott!
    Detta ska vara till vår uppskjutna nyårsfirande med min syster så vi är bara sex personer. När jag haft större bjudningar så har pannacotta i snapsglas varit enkelt och uppskattat.
  • Grannen

Många bra ideer! Jag gillar FL!

Svar på tråden Pyttesmå formar till creme caramel/creme brulee