• skånetös78

Kan inte öppna burken!!

Försöker öppna en burk soltorkade tomater men det är helt omöjligt att få upp den! Inte ens min man som är ganska stark klarar av det!
    Några tips? Börjar bli hungriga här!

• Svar på tråden Kan inte öppna burken!!
  • Glass

Ta en sked och bänd lite under locket så släpper vakumet

• gubealol

Ta en gaffel och sätt ena taggen under locket så det kommer in luft. Sen går det lätt som en plätt.

• Grannen

Eller banka med baksidan av en kniv mitt på locket. Eller skölj i hett vatten.

• skorpionen80

Spola locket under varmt vatten. Se till att ha jämnt tryck runtom när ni skruvar.

• h8him

Spola locket med hett vatten. Ta sen en kökshandduk runt locket och vrid upp.

• MiisPiis

Jag brukar dunka burken, med locksidan mot nåt hårt....sen öppnar jag...går mycket lättare.

• Nenne 71

Hur går det? Mitt bästa tips är också att sticka skaftet på en sked under locket.

• versan

hahaha  Har ni fått upp locket än?

• skånetös78

Vad gulliga ni är
    Hett vatten gjorde susen, nu blir det mat i huset ikväll med! tusen tack!

• versan

skaftet på en sked under locket är mitt bästa tips också

• versan
    där ser man mums med mat med andra ord.
  • Gul13

Eller så köper man en burköppnare för 35 kr så behöver man aldrig fundera på om man får upp burken eller ej. Min vän i köket.

• skånetös78
    Gul13 skrev 2009-01-02 12:32:11 följande:
    Eller så köper man en burköppnare för 35 kr så behöver man aldrig fundera på om man får upp burken eller ej. Min vän i köket.
    Haha exakt, det är i såna där stunder som man förbannar sig själv över att inte äga en sådan!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • alla signaturer upptagna

jag kör oxå på "skedknepet"

• annsve

Slå med handflatan i botten av burken!

Svar på tråden Kan inte öppna burken!!