• Mimer

underlivshygien hos en 4-årig flicka?

Min 4-åriga tjej klagar emellanåt på att det svider när hon kissar, oftast är hon då rätt röd i underlivet, både fram och bak. Jag tvättar noga då med varmt vatten, ingen tvål och smörjer med Bephanten ell Inotyol. Brukar gå över, men jag undrar ändå hur man egentligen ska tvätta dom? Tvättar ni tjejerna med tvål över huvudtaget? I badet? Sköljer ni bara med vatten?
    Tvätta mer eller mindre?

• Svar på tråden underlivshygien hos en 4-årig flicka?
  • ebben

bara vatten o möjligen typ olja...badolja......inte gnida o hålla på!

• Morbid Mistress

Hon har en egen snippahandduk som hon tvättar sig med varje dag och då slipper hon bli röd.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • redneck girl

tvål ska man undvika.barn olja är jätte bra om de är lite röda.jag vaskar av lill tjejen över handfatet på morgonen med vatten.på kvällen duchar el badar hon oftast.men använder aldrig tvål.om det blir mycket rött tycker jag inotynol varit bra.påminn henne att torka sig varje gång hon varit på toa och kissat.de brukar kunna missa det.

• neoaliya

Min tjej är exakt som din TS. Smörjer och tvättar med vatten. Det kommer och går, ibland är hon jätte röd och klagar på att det svider. Det luktar rätt illa ibland också. Vet inte om man kanske skulle gå till läkaren och kolla så det inte är svamp eller någonting annat?

• hejlis

Brukar torka med tvättlapp med ljummet vatten. Gör det på kvällen efter sista toabesöket. Torkar tort med tvättlapp efteråt.

• rasajj

paminn tjejen att torka efter toabesok. Ofta sa 'glommer' barn sant. Det ska ga sa fort darinne, sa de inte missar rolig lek.

• Mimer

Tack för era svar.
    Jo oftast vill hon ha hjälp att torka, men det kan ju glömmas. Hon badar/ duschar var tredje ell fjärde dag, men ska jag va ärlig så glöms det ofta bort att ändå tvätta underlivet oftare, om än så bara med vatten, så det ska jag se till att göra varje kväll ell morgon! Ska testa med barnolja också, det smörjer ju lite också.

• Analoga

Min tjej badar ett par ggr i veckan, med milt barnbadskum. Jag tvättar henne "utvändigt" i underlivet så att säga, aldrig invändigt. Sedan duschar jag av henne med vatten efter badet.

• Kickans mamma

Min tjej är känslig för papperet på dagis tror hon torkar sig för hårt hon blir ofta röd....

• LillaÄrtan

Min tjej på 3 år har samma problem, konsulterade en läkare som sa att det inte alls är ovanligt att småflickor får svamp! Jag fick rådet att tvätta med vatten, se till så hon är torr & sen självklart byta trosor varje morgon! Funkar inte det skulle jag smörja med lite pevaryl ett par dagar.. Och ja, som någon annan skrev; Det luktar inte trevligt!

♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
Svar på tråden underlivshygien hos en 4-årig flicka?