• carolacol

röda kinder - allergi??

Min son har precis börjat med smakisar (han är 5 månader) och vi har gått igenom palsternacka, morot och gröt. Gröten får han varje kväll och de andra har han fått prova till lunch. Nu tycker jag att han blir röd och varm på kinderna på kvällen. Kan det vara en allergisk reaktion. Det vi är inne på nu är morot, och så gröten förstås. Den gröt han får är majsgröt från affären. Hur yttrar sig allergi hos små barn?
    Han har blivit röd om kinderna några dagar men jag har trott att det har berott på det kalla vädret vi har här i Dalarna för tillfället....men idag har vi inte ens varit utanför dörren. Han är även väldigt torr om kinderna.

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig....

• Svar på tråden röda kinder - allergi??
  • Vår stora lillbebis

Vet inte om det är någon hjälp för dig men jag tror spontant inte att det är allergi, vi bor också i Dalarna och vår son har varit så här under den kalla perioden, han dreglar mycket också och drar runt händerna runt munnen och på kinderna.
    Vi fick rådet av BVC att smörja honom med Repair innan han ska sova, kanske nåt du skulle prova några dagar och se om han blir bättre? Tänk bara på att absolut inte smörja innan du går ut.
    Lycka till!

• Trisse78

Min dotter blir också lätt röd om kinderna när hon har ätit (hon är 15 månader). Hon har dock inte regaerat på något annat sätt så vi har egentligen uteslutit allergi, jag kan tänka mig att de kanske blir varma när de äter varm mat och att dedärför blir lite röda om kinderna.

Det kan också bero på vädret och att de får nare på kinderna, då blir de torra. Smörj med mjukgörande salva, vi använder miniderm till vår dotter, den fungerar kanonbra.

Håll dock koll på det röda för man kan ju aldrig vara säker på om det är allergi eller inte.

Hoppas att det löser sig.

• TrasDockanLer

Dem kan bli röda om kinderna när dem ska få tänder, även dregla och tugga på händerna. Min son har de så nu när han får sina tänder...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • Smulanflen
    TrasDockanLer skrev 2009-01-01 20:01:06 följande:
    Dem kan bli röda om kinderna när dem ska få tänder, även dregla och tugga på händerna. Min son har de så nu när han får sina tänder...
    Alltid lär man sig något nytt, hade ingen aning om röda kinder när dom skulle få tänder.
    Min son, 7 mån, har haft röda kinder nu ett tag & han har ju fått massa tänder, hela 6 st redan. Och fort har det gått också.
  • carolacol

I morse när sonen fick ersättning blev han också röd och varm om kinderna så jag tror inte att det är allergi faktiskt. Det är nog som ni skriver ingen fara. Kan vara tänder på G eller det kalla vädret. Men jag ska fråga på bvc nästa gång för säkerhets skull. Tack för era snabba svar.

• Kattflickan

Min son får också röda kinder ibland. Jag tycker ofta det kommer när han är trött.

• fjullegun

Det finns en salva som heter ceridal som är bra att använda sig av nu på vintern. Den innehåller inget vatten vilket gör att den inte är uttorkande på något sätt.
    Jag fick rådet av bvc att använda mig av den eftersom att vår son sover ute i vagnen 3-4 timmar varje dag och blev jätte torr och röd om kinderna av detta.
    Det är mycket bättre när vi smörjer med Ceridal salvan.

• uvaluva

vår son, fem månader, har torr exem som ser ut som du beskriver. Rött o torr o lite knottrigt. Han blir också röd om kinderna i övrigt på kvällarna. Smörjer m miniderm o det hjälper.

• E N

Hej
    Min son är allergisk mot ägg och han blir röd om kinderna när han blir allergisk, men han kliar sig också i ansiktet.

Svar på tråden röda kinder - allergi??