• snabla

recept på en kall matpaj önskas

hej vill gärna ha ett recept på en paj som är matig o går bra att äta kall, skulle helst vilja göra en stor i långpannan men man kan väl bara dubbla receptet antar jag.

• Svar på tråden recept på en kall matpaj önskas
  • SarahA

inte många pajer som är goda kalla :S

• snabla

nej kanske det m någon måste det väl finnas? ska ha buffé för många här hemma o då är det enkelt att förbereda innan man kan iofs micra i portionsbitar men det bästa vore ändå att ha allting kallt.

• SarahA

Jo klart, men det finns ju så mkt annat som är gott kallt..
    rostbiff, kycklingvingar, olika dipsåser

• Trisse78

Testa denna.

Vanlig pajdeg

Skär kycklingfilé i bitar och stek dem med mycket curry.

Lägg kycklingen i pajskalet.

Lägg också i wokgrönsaker, t ex Findus wok Classic

Gör äggstaning och häll på.

Strö över grovmalen svartpeppar.

Strö över riven ost.

Grädda som vanlig paj i ugnen.

Jag brukar göra denna pajen och ha med som matsäck när vi åker på semester. Tycker att den är god kall, men kom ihåg att steka kycklingen med mycket curry.

• Nalle Puh73
    Kall skaldjurspaj. 2 paket crabstick2 dl ärtor4 dl lätt  cream fraiche2 dl lätt majonäs6 msk finskuren purjolök1 pressad vitlöksklyfta1 msk chilisås4 droppar tabascosaltpeppar Gör en pajdeg, som du förgräddar & låter svalna. (Jag hade färdig smördeg) Rör ihop fyllningen & bred ut den i det kalla pajskalet.Garnera med ex. dillvipor, räkor, citron m.m. Om man vill kan man byta ut crabsticken mot räkor, kräftstjärtar eller vad man tycker. Jag hade 1 paket crabstick & 1 burk kräftstjärtar.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • lillan1975
    Svar på #6
    Ska man grädda färdigt pajen när allt e på ? hur länge isåfall
  • Nalle Puh73
    lillan1975 skrev 2009-01-01 20:50:16 följande:
    Svar på #6Ska man grädda färdigt pajen när allt e på ? hur länge isåfall
    Nä du förgräddar skalet och låter det kallna helt och fyller sen med den kalla röran. Smart för du kan ju grädda skalet när du vill och sen bara ta fram och fylla den dag du ska servera pajen. Hade den på en kräftskiva och alla tyckte pajen var jätte god.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Trisse78
    Nalle Puh73 skrev 2009-01-01 20:40:32 följande:
    Kall skaldjurspaj. 2 paket crabstick2 dl ärtor4 dl lätt  cream fraiche2 dl lätt majonäs6 msk finskuren purjolök1 pressad vitlöksklyfta1 msk chilisås4 droppar tabascosaltpeppar Gör en pajdeg, som du förgräddar & låter svalna. (Jag hade färdig smördeg) Rör ihop fyllningen & bred ut den i det kalla pajskalet.Garnera med ex. dillvipor, räkor, citron m.m. Om man vill kan man byta ut crabsticken mot räkor, kräftstjärtar eller vad man tycker. Jag hade 1 paket crabstick & 1 burk kräftstjärtar.
    Den låter mumma, måste vi testa någon dag.
Svar på tråden recept på en kall matpaj önskas