• Tuffen

Jobba heltid eller deltid?

Vi har två söner. I augusti är de nästan 3 år respektive 6½ år gamla. Vi arbetar nu deltid båda två, men funderar på att gå upp till heltid i augusti. Vad tror ni om det? Funkar det? Hinner man med det man vill hemma och man arbetar heltid (dagtid) båda två? En av oss är lärare, så tiderna är ganska ok (och många lov). Den andre har flexibla arbetstider, men ska arbeta 40 h per vecka. Är barnen för små för heltid? Vad tror ni? All input är ok.

• Svar på tråden Jobba heltid eller deltid?
  • SarahA

varför skulle det inte fungera att båda jobbar heltid? :S
    jag ska jobba heltid efter det att mitt barn är 1.

• SunnyBunny

För små för heltid? Nej det tycker jag absolut inte. De flesta måste väl jobba heltid för att klara sig. Även vi kommer snart och jobba heltid bägge två och då kommer min dotter som idag är ett år och va hos dagmamma heltid.

• Tuffen

Jag tänker att det kan bli för långa dagar. Vårt yngsta barn är ju trots allt ganska litet. Jag vet, jag är en hönsmamma.... *l*

• Winterfresh

Om barnen är för små för heltid är nog bara ni själva som kan avgöra. Finns ingen mall på vad som är rätt eller fel.
    Att gå upp i heltid och jobba och hinna med familj + vardagens alla bestyr är också olika får person till person.
    Jag har en son som blir 1 år 28 januari, börjar jobba den 21 januari och återgår då till min heltid, sambo ska vara hemma februari ut och skola in sonen hos dagmamma sen börjar även han att jobba heltid. Jag jobbar skift (dag, kväll, varannan helg) sambo jobbar mån-fre 7-16.
    Klarar man sig ekonomiskt på två halvtider behöver man ju ej gå upp på heltid utan då tillbringa mer tid med sin familj. Där har vi problemet till varför båda kommer jobba heltid så pass tidigt i sonens liv. Hade jag tjänat mer hade jag mer än gärna jobbat halvtid.

Så det är bara ni själva som kan avgöra hur ni ska göra.

• SarahA

3 år är ju inte litet. Då går man ju på dagis, de har ju jättekul där.

• ebben

klart det GÅR! men VILL ni??
    jag jobbar ca 60% ,o har alltid gjort,så jag har ej gått ner i tid pga att jag har barnen...
    men jag har häcken full ändå!! hus o hem,o barnen o allt,jag tycker bara man lagar mat o står i ,så jag fattar inte folk som jobbar 100% NÄR hinner man göra nåt ,med huset,o barnen?
    Komma hem o äta middag o natta barn...SÅ trist o jobbigt!
    jag fattar så klart att många måste för ekonomin,men måste man inte så varför?
    oftast jobbar jag till 12,de dar jag jobbar,men då jag hämtat barnen o vi är hemma så är klockan 13-o då börjar man att fixa inför middagen,o sen rullar det bara på.

• Thaleia

Så länge vi har råd kommer vi alltid försöka att se till att ngn av oss jobbar deltid oavsett hur gamla barnen är.

• SunnyBunny

Såklart man skulle vilja vara hemma längre ellr bara jobba halvtid om man kunde. Men tyvärr spelar det ingen roll hur mkt hönsmamma man än är så funkar det inte alltid i verkligheten:/ Så om ni kan jobba mindre och klara det ekonomiskt så skulle jag absolut jobba halvtid.

Tuffen skrev 2009-01-01 20:15:00 följande:
    Jag tänker att det kan bli för långa dagar. Vårt yngsta barn är ju trots allt ganska litet. Jag vet, jag är en hönsmamma.... *l*
  • Tuffen

En av anledningarna till att vi har börjat fundera på heltid är att vi tycker att våra chefer och våra jobb kräver 100% av oss, fast vi bara får betalt för deltid. Det känns mindre kul.

• Tuffen

Vi kan absolut klara deltid ekonomiskt, det gör vi ju nu. En av oss arbetar 75%, den andra 80%.

Svar på tråden Jobba heltid eller deltid?