• SVejsan

Reseförsäkringar/Händelser på resan...

Ofta så går ju diskussionerna fram och tillbaka vad bra vissa försäkringar är och vad man skall köpa till och hur mycket hemförsäkringen gäller. Jag är lite nyfiken hur mycket utnyttjar folk egentligen sina försäkringar i resesammanhang?

Jag personligen har blivit ersatt vid två tillfällen pga av att flygplanet försenats. Fick verkligen jaga intyg från flygbolag.
    Första gången åkte jag på hemförsäkrings reseskydd (45 dagar) och tillköpt spec reseförsäkring (1 dag). Blev försenad 40 timmar och fick ersättning från båda försäkringarna då de båda löstes ut. (ingen självrisk behövde betalas på hemförsäkringen)

Andra gången: Eftersom försäkringarna (hemförsäkring och kortets försäkring) överlappade varandra fick jag från två håll denna gången för hela förseningen, som var drygt 24h (Behövde inte betala självrisk på någon av försäkringarna).

Har ni använt era försäkringar något? Till vad? Fungerade det smärtfritt?

Hur många har kopia på villkoren med sig?

• Svar på tråden Reseförsäkringar/Händelser på resan...
  • Bebbsen05

Jag själv har aldrig behövt använda mig av någon försäkring.
    Men när min syster blev skjuten i Turkiet funkade det bra med hjälp där nere. De hade då hjälp av försäkringar som täckte flyg hem för de tre. Sjukhuskostnader, psykolog som flögs in från sverige och allt man kan tänka sig.
    Däremot var Folksams olycksfallsförsäkring ett rent skämt! Mamma har försäkring på alla oss barn. Hon betalar 5.000 om året. De kommer få ut vad det kostar att åka TILL sjukhuset här hemma. Alltså ca 20 kronor t/r

• Mizz Turko

SVejsan

Du vet att det kallas för "bedrägeri" när du får ut ersättning för samma sak från 2 olika instanser/försäkringsbolag???

När du anmäler din "skada" då ska du även anmäla om du gjort en skadeanmälan till ett annan bolag också, som dom i tur kan regressa med.

Att du har 2 försäkringar från 2 olika håll ger dig inte rätten att få ut skadeersättning från 2 håll - för dessa t.ex två ersättningar ska "samspelas" med varandra.

DU SKA JU INTE TJÄNA PÅ ATT GÖRA T.EX SKADEANMÄLNINGAR, DE SKA ERSÄTTA DEN SUMMAN DU HAR STÅTT/BETALAT FÖR.

• mumintrollet73

Ett inlägg ..vet inte om det är samma me reseförsäkringar..men vi fick dubbelt av folksams försäkringar när dotterns blivit skadad..

Va samma skade pengar * 2... för först var det våran egen försäkring barn å olycksfall..sen var det dagisets som föll in oxå .. Folksam det med.

Hon brände sig på dagis..
    Å vi begärde aldrig två ersättningar..utan fick det för vi hade två försäkringar..

kan det inte vara samma sak ???

Bara undrar ...

ha det bra alla

• SVejsan

Mizz Turko,

Jag vet att bedrägeri skulle det varit om jag hade begärt ut ersättning från två försäkringsbolag om det gällde förkommen eller skadad egendom, om mitt bagage hade försvunnit, eller om det gällde en personskada under resan. Däremot så gällde inte detsamma när det är förseningar , denna uppgift fick jag från ett av de inblandade försäkringsbolagen. Detta kollade jag ju självklart upp innan jag fick mina ersättningar.

Mizz Turko, jag skulle väldigt mycket vilja veta vad du fått dina uppgifter/fakta som du tvärsäkert skriker ut (stora bokstäver) så att det klaras ut. Har du rätt så är det fakta annars anser jag att det är ett grovt påhopp att insinuera att någon håller på med bedrägeri, eller vad tycker du själv?

Om nu försäkringsbolaget har tolkat reglerna lagarna för (sina) försäkringar fel så tycker jag hur som helst att jag bör hållas skadelös så här 5-10 år senare.

• atelli

Jag tappade bort en kamera (eller om den blev stulen, svårt att säga) i Grekland och fick ut ersättning för den. Inte ens självrisk!! Det var nåt sånt försäkringsbolag som man kunde anmäla till på flygplatsen.

Ang bedrägeri eller ej. Det är endast ersättningar för förlorat/skadat gods man inte kan få ut dubbelt. Sveda, värk och "bekvämlighetsersättningar" som förseningar kan man få från fler håll. Så har iallafall jag förstått det hela...

• E l l a

Jag blev av med allt mitt bagage under en tågresa, dvs det blev stulet, lite extra komiskt då vi tagit sovvagn för att vara extra "trygga", där kan man ju inte springa omkring inne hur som helst...
    Vi fick skicka in en polisanmälan, samt någon lapp som konduktören/tågvärden skrivit på, samt göra en lista över allt som blivit stulet. För kläder osv fick man tillbaka köpsumman om man hade kvar kvitton, och det hade jag på en del (ibland är det bra att spara all möjlig skit som jag gör ), samt en del av värdet om man ej hade kvitton. Allt gick på den vanliga hemförsäkringens reseskydd (Folksam tror jag det var då) och vi betalde självrisk men fick tillbaka en summa som mer eller mindre täckte det som blivit stulet.

• Mizz Turko

om du har 2 försäkringar för samma sak - så är det din uppgift att anmäla det till bolagen, inte att de ska hålla på och luska ut det själva.

men oftast så, "tror och litar" bolagen på försäkringstagarna så de går efter bara vad kunden har skrivit - då kan det ju i vissa fall att du fått ut ersättning från olika håll för samma skada!

oftast har bolagen en tidsfrist på 3 år - under den tiden kan de om de upptäcker dubbelersättningen kräva tillbaka det från dig...

men ja ja...

• SVejsan

Mizz Turko,
    Men varför svarade försäkringsbolaget på det sättet på en rak fråga? Att det var OK vid förseningar (bara det inte var fysisk skada eller förkommet gods)? Har då den tjänstemannen begått ett tjänstefel...
    Var hittar man något som styrker detta? Det stod i alla fall inte i villkoren för länsförsäkringars hemförsäkring eller mitt korts inbyggda försäkring.

Enda stället där det står uttalat att man inte kunde nyttja flera försäkringar är just vid fysisk skada. På de andra framgick det att man måste ha/lämna kvitton i orginal så där är det också klart som korvspad. Men VAR hittar man en klausul att det inte är detsamma för en försening att ersättning inte ges om annan försäkring gäller? Särskilt som kortförsäkringen står som en "kompletterande" försäkring till din hemförsäkrings reseskydd.

• SVejsan

Förtydligar mitt senaste inlägg. Ersättningarna var sk schablon-ersättningarna och inte knutna till att man hade specifika utlägg som man sedan skulle ha orginalkvitton.

Sen har jag noterat att Europeiska (reseförsäkringar) till skillnad från mina inblandade försäkringsbolag har just en sådan klausul om att de ej ersätter om det finns andra försäkringar, de har dessutom inte schablonersättningar på samma sätt, utan det skall styrkas med kvitton.

Svar på tråden Reseförsäkringar/Händelser på resan...