• nooova

Hur sköter jag min ros i kruka?

Fick en ros i kruka när jag fyllde år, den är så fin med sina cremefärgade små rosor! Men redan dagen efter jag fått den började den tappa massa blad och såg hängig ut. Den har fått vatten så det är inte det..

Hur gör jag för att sköta den på bästa sätt? Ska den stå i solen? Hur ofta ska jag vattna? Näring?

• Svar på tråden Hur sköter jag min ros i kruka?
  • och

Den vill stå ljust, och ska vattnas regelbundet så den inte torkar ut. Men de tappar alltid massor med blad när man kommer hem med dom från affären, så det är inte du som har gjort något fel. De är vana vid en mycket högre luftfuktighet, tror jag, och så blir det egentligen lite för varmt för dom inne med. Men försök ta hand om den, och om den överlever kan du plantera ut den i trädgården till våren.

• trisha

fick oxå en krukros i present och den var så vacker men ruttnade till döds bara efter nån dag =(, svår att ta hand om

• nooova

och skrev 2009-01-02 15:35:20 följande:

Den vill stå ljust, och ska vattnas regelbundet så den inte torkar ut. Men de tappar alltid massor med blad när man kommer hem med dom från affären, så det är inte du som har gjort något fel. De är vana vid en mycket högre luftfuktighet, tror jag, och så blir det egentligen lite för varmt för dom inne med. Men försök ta hand om den, och om den överlever kan du plantera ut den i trädgården till våren.
    tack så mkt! ska verkligen försöka :)
Svar på tråden Hur sköter jag min ros i kruka?