• Lellan

välja kompisar åt sitt/sina barn??

Hur gör ni om ert/era barn har en kompis som ni inte tycker är bra för barnet/barnen? Alltså om familjeförhållandet i kompisens hem är "dåligt", tex missbruk och andra stora problem. Du anser att kompisen är en dålig förebild och märker att ditt/dina barn beter sig annorlunda i negativ bemärkelse efter att det umgåtts med kompisen.
    Jag tycker det är så svårt att veta om jag som föräldrer ska lägga mig i eller bara låta mitt barn leka med kompisen som barnen tycker väldigt mycket om. Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden välja kompisar åt sitt/sina barn??
  • Busbellan

Jag hade nog låtit barnet välja kompisar själv, men när det gäller barn med taskiga hemförhållanden så hade jag nog gärna sett att de var hemma hos oss och lekte.
    Inte barnets fel ju vad han/hon har för föräldrar

Mamma till Nora, August och Ella
  • AannaH

Hade mina barn börjat bli annorlunda i sitt beteende o att det är negativt..hade jag försökt avstyra lekandet mellan dom.

• snillis

Jag hoppas verkligen att mina barn kommer att välja kompisar med olika familjebakgrund så att de lär sig att livet kan se väldigt olika ut för olika människor.

Jag hoppas verkligen att jag inte kommer att styra bort kompisar som har det svårt. Jag hoppas verkligen att jag kommer att lära mina barn att alla är lika mycket värda och att alla är välkomna hem till oss.
    Vem vet - kanske är det mina barn som blir dem som andra väljer bort
  • nilla 1972

Nogula skrev 2009-01-01 21:07:25 följande:

Jag hade nog låtit barnet välja kompisar själv, men när det gäller barn med taskiga hemförhållanden så hade jag nog gärna sett att de var hemma hos oss och lekte.Inte barnets fel ju vad han/hon har för föräldrar
    det kan väl va skönt fördet stackars barnet att koma till en lugn familj och komma hemifrån ibland och få andra förebilder. låt dom umgås men mest hemma hos er jag lovar att det behövs för den kompisen som har det jobbigt.
  • KaBi

Svart! Men jag tycker nog att man som förälder har stort ansvar även här, särskilt när barnen är sa sma. Det är nog ingen bra idee att förbjuda sitt barn att träffa den "daliga" kompisen, men man kan ju uppmuntra att leka mer med andra (nagon speciell?) och kanske att leka mer hemma hos er. Jag tror det är en svar balansgang och man bör nog vara diskret annars kan jag tänka mig att det kan bli väldigt fel.

Min allra bästa kompis sen barndomen (och fortfarande) blev jag sammanförd med när jag var liten utan att veta om det. Min mamma och hennes mamma tyckte det kunde passa bra och sag till att vi fick ses ganska ofta (bla gick vi Mulleskolan tillsammans) och det blev precis som dom tänkt

• Lellan

Ja det är det som är det jobbiga. Direkt efter de har träffats blir mitt barn som förbytt och beter sig illa mot oss. Han gör likadant som kompisen gör eftersom han ser upp till kompisen. Om kompisen är här känner jag bara att jag blir på dåligt humör pga hans beteende. Det är verkligen jobbigt för jag vet hur gärna mitt barn vill leka med kompisen.

AannaH skrev 2009-01-01 21:09:54 följande:
    Hade mina barn börjat bli annorlunda i sitt beteende o att det är negativt..hade jag försökt avstyra lekandet mellan dom.
  • KaBi

snillis skrev 2009-01-01 21:10:25 följande:

Jag hoppas verkligen att mina barn kommer att välja kompisar med olika familjebakgrund så att de lär sig att livet kan se väldigt olika ut för olika människor.Jag hoppas verkligen att jag inte kommer att styra bort kompisar som har det svårt. Jag hoppas verkligen att jag kommer att lära mina barn att alla är lika mycket värda och att alla är välkomna hem till oss. Vem vet - kanske är det mina barn som blir dem som andra väljer bort
    Det tänkte jag inte pa. Helt klart en poäng, men som jag skrev innan en svar balansgang. Jag tror tyvärr att "daligt sällskap" har ställt till väldigt mycket för väldigt manga.
  • Lellan

Jag har tänkt mycket på hur mina föräldrar gjorde och hur mina kompisar var som jag lekte med när jag var liten och komit fram till att de aldrig lagt sig i vem jag lekte med. Jag har ju trotts allt inte tagit skada av det Tvärtom har jag fått inblick i hur olika familjer kan se ut. Försöker tänka på det, men ibland är det faktiskt ganska svårt.

KaBi skrev 2009-01-01 21:13:06 följande:
    Svart! Men jag tycker nog att man som förälder har stort ansvar även här, särskilt när barnen är sa sma. Det är nog ingen bra idee att förbjuda sitt barn att träffa den "daliga" kompisen, men man kan ju uppmuntra att leka mer med andra (nagon speciell?) och kanske att leka mer hemma hos er. Jag tror det är en svar balansgang och man bör nog vara diskret annars kan jag tänka mig att det kan bli väldigt fel.Min allra bästa kompis sen barndomen (och fortfarande) blev jag sammanförd med när jag var liten utan att veta om det. Min mamma och hennes mamma tyckte det kunde passa bra och sag till att vi fick ses ganska ofta (bla gick vi Mulleskolan tillsammans) och det blev precis som dom tänkt
  • snillis

Men mamma och pappa kan ju inte styra upp ens tillvaro hela livet. Det är väl bättre att fokusera på att ge barnet ett bra självförtroende att välja själv och att på sikt stå emot att göra dumma saker.

KaBi skrev 2009-01-01 21:13:06 följande:
    Svart! Men jag tycker nog att man som förälder har stort ansvar även här, särskilt när barnen är sa sma. Det är nog ingen bra idee att förbjuda sitt barn att träffa den "daliga" kompisen, men man kan ju uppmuntra att leka mer med andra (nagon speciell?) och kanske att leka mer hemma hos er. Jag tror det är en svar balansgang och man bör nog vara diskret annars kan jag tänka mig att det kan bli väldigt fel. Min allra bästa kompis sen barndomen (och fortfarande) blev jag sammanförd med när jag var liten utan att veta om det. Min mamma och hennes mamma tyckte det kunde passa bra och sag till att vi fick ses ganska ofta (bla gick vi Mulleskolan tillsammans) och det blev precis som dom tänkt
  • KaBi

snillis skrev 2009-01-01 21:23:23 följande:

Men mamma och pappa kan ju inte styra upp ens tillvaro hela livet. Det är väl bättre att fokusera på att ge barnet ett bra självförtroende att välja själv och att på sikt stå emot att göra dumma saker.
    Visst är det sa. Men det ena motsäger ju inte det andra i det här fallet. Och jag menar inte att man ska blanda sig i alla kompisval. De flesta har ju flera kompisar och om man som förälder ser att det ga at "fel" hall nagonstans tycker jag att det är helt rätt att visa pa alternativ och uppmuntra andra bekantskaper. Sen kan man ju bara putta lite at det hall man önskar, barnet bestämmer ju tillslut själv vem han/hon vill umgas med.
  • KaBi

Lellan skrev 2009-01-01 21:20:30 följande:

Jag har tänkt mycket på hur mina föräldrar gjorde och hur mina kompisar var som jag lekte med när jag var liten och komit fram till att de aldrig lagt sig i vem jag lekte med. Jag har ju trotts allt inte tagit skada av det Tvärtom har jag fått inblick i hur olika familjer kan se ut. Försöker tänka på det, men ibland är det faktiskt ganska svårt.
    Fast jag upplever det inte alls som att mina föräldrar "la sig i". Det handlade i mitt fall om en kompis till, inte att byta ut nagon. Tycker ocksa att det är bra att se olika typer av människor/familjer, men som du beskriver det i ts är det ju lite mer än bara "olika", eller?
  • Lellan

Jag menade absolut inte att dina föräldrar hade gjort det, utan jag bara tänkte på hur jag själv hade det när jag var barn. Jag är helt inne på ditt spår. Men som jag skrev innan är det svårt att veta hur mycket man ska "lägga sig i".

KaBi skrev 2009-01-01 21:44:03 följande:
    Lellan skrev 2009-01-01 21:20:30 följande:
    Fast jag upplever det inte alls som att mina föräldrar "la sig i". Det handlade i mitt fall om en kompis till, inte att byta ut nagon. Tycker ocksa att det är bra att se olika typer av människor/familjer, men som du beskriver det i ts är det ju lite mer än bara "olika", eller?
  • KaBi

Lellan skrev 2009-01-01 21:48:22 följande:

Jag menade absolut inte att dina föräldrar hade gjort det, utan jag bara tänkte på hur jag själv hade det när jag var barn. Jag är helt inne på ditt spår. Men som jag skrev innan är det svårt att veta hur mycket man ska "lägga sig i".
    Jag trodde inte heller att du menade det Jag ville bara säga att barnen kanske inte ens märker att föräldrarna styr och ställer lite.
  • Lellan

Nä man kan ju alltid hoppas att dom inte gör det

KaBi skrev 2009-01-01 21:52:38 följande:
    Lellan skrev 2009-01-01 21:48:22 följande:
    Jag trodde inte heller att du menade det Jag ville bara säga att barnen kanske inte ens märker att föräldrarna styr och ställer lite.
  • ninmid

Jag väljer inte åt mina barn. Dom får leka med vem dom vill. Skulle aldrig komma på tanken att försöka få dom att inte leka med nåt barn pga bakgrund/familjesituation. Snarare uppmuntra till att inte välja bort nån. 

• Lellan

Måste faktiskt säga att jag blir lite förvånad över att så många inte lägger sig i sina barns val av kompisar. Hade ni verkligen låtit era barn leka hemma hos någon där ni viste att föräldern var påverkad och knappt kunde ta vara på sig själv. En människa som beter sig direkt illa, säger oläpliga saker och uppträder aggresivt? En perspon som du inte alls gillar och litar på.

Givetvis tycker jag också att det är fruktansvärt hemskt för barnet i familjen, men jag kan inte hjälpa det barnet, det måste socialen göra. Jag menar att barnet inte blir hjälpt pga att vara hemma hos oss och leka ibland. Eller är jag helt ute och cyklar??

• ninmid

Självklart skulle jag inte lämna mina barn att leka i ett otryggt hem, utan bjuda hem dom barnen till oss i såna fall.

Och ja, jag tror de hjälper dom barnen att få en lugn stund på ett tryggt ställe. Även om det bara är för stunden.
    Har haft ett par såna kompisar själv när jag växte upp och vet att det betydde mcket för dom att få komma bort en stund.
    Lellan skrev 2009-01-02 21:04:36 följande:
    Måste faktiskt säga att jag blir lite förvånad över att så många inte lägger sig i sina barns val av kompisar. Hade ni verkligen låtit era barn leka hemma hos någon där ni viste att föräldern var påverkad och knappt kunde ta vara på sig själv. En människa som beter sig direkt illa, säger oläpliga saker och uppträder aggresivt? En perspon som du inte alls gillar och litar på. Givetvis tycker jag också att det är fruktansvärt hemskt för barnet i familjen, men jag kan inte hjälpa det barnet, det måste socialen göra. Jag menar att barnet inte blir hjälpt pga att vara hemma hos oss och leka ibland. Eller är jag helt ute och cyklar??
  • Mälaröbo

Om mitt barn hade en kompis vars FÖRÄLDRAR inte var ok på något sätt så skulle de få leka hemma hos oss.
    om mitt barn har en KOMPIS som inte är ok på något sätt så hindrar/förbjuder vi inte, men vi kanske försöker förselå andra att ringa till när leklusten faller på. Styrt bort lite alltså.

Svar på tråden välja kompisar åt sitt/sina barn??