• Anonym (orolig)

Vad är en bra buffert för en ensamstående heltids mamma?

Försöker att spara ihop till en buffert som jag kan använda till oförutsedda händelser.
    Men vet inte vad som är normalt, mitt barn föds om en månad.
    Jag har inga lån och bor i en hyresrätt.
    Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad är en bra buffert för en ensamstående heltids mamma?
  • Anonym (visst)

Det var en skojare i regeringen som sa att allt mindre än 6 månadslöner var oansvarigt eller något liknande.

• Joual

Anne Wibble, gammal folkpartistisk finansminister (numera avliden) sa att alla borde ha en årslön på banken. Och jodå, det vore ju trevligt....

Vårt mål är att spara ihop så att vi kan klara oss i tre månader om det kniper. Idag klarar vi en, kanske två. Mitt svar blir därför att en rimlig buffert är pengar som gör att du klarar dig i tre månader om det skulle strula med inkomsterna.

• hejlis

Eftersom du bor i hyresrätt så har du ju inga ränter att oroa dig för ( ja, inte direkta iaf). Inga lån öht är ju också bra! Då har du ju bara dina fasta månadskostnader. Kan ju inte bli så jättestora oförutsedda utgifter då, men en liten buffert är ju skönt att ha. 15.000-20.000:- Kanske?

• Anonym (visst)

Joual skrev 2009-01-01 22:53:24 följande:

Anne Wibble, gammal folkpartistisk finansminister (numera avliden) sa att alla borde ha en årslön på banken. Och jodå, det vore ju trevligt.... Vårt mål är att spara ihop så att vi kan klara oss i tre månader om det kniper. Idag klarar vi en, kanske två. Mitt svar blir därför att en rimlig buffert är pengar som gör att du klarar dig i tre månader om det skulle strula med inkomsterna.
    Å tusen, en årslön t.o.m. ha ha ja ja jag fixar.
  • CharitableLady

först och främst så man klarar en månads utgifter. Jättebra om man har till två månader osv.

Ex glappet mellan föräldrarpenning lön mm då är det väldigt bra att ha..

Samt att ha en extra buffert för egen del beror ju på om man har bil tex ? lägga undan för det? Årliga avgifter /kostnader tex glasögon? Försäkringar som betalas årsvis mm.

• Anonym (visst)

20.000:- är kanske mer rimligt?

• Anonym (orolig)

mmm jag tänker ju på att jag kanske inte kommer att ha jobb när jag slutar min mammaledighet med tanke på finanskris å sådant.
    Å sen vill man ju kanske spara ihop till handpenning till en lägenhet senare.
    Men hur ska jag veta hur mycket som är "normala" fasta kostnader per månad?
    Jag har ju flera saker jag unnar mej varje månad som jag inte vet om man ska sätta som fasta kostnader.

• Anonym (visst)

Hyra
    mat
    el
    telefon

• CharitableLady

Anonym (orolig) skrev 2009-01-01 22:59:40 följande:

mmm jag tänker ju på att jag kanske inte kommer att ha jobb när jag slutar min mammaledighet med tanke på finanskris å sådant.Å sen vill man ju kanske spara ihop till handpenning till en lägenhet senare.Men hur ska jag veta hur mycket som är "normala" fasta kostnader per månad?Jag har ju flera saker jag unnar mej varje månad som jag inte vet om man ska sätta som fasta kostnader.
    Det gör jag räknar med allt som vi brukar unna oss liksom så det flyter om nåt skulle hända inte få pengar eller så.

Det tar ett tag att få upp bufferten men när man har den så är den guld och då blir det roligt att spara och då unnar man sig mindre för då kan man unna sig ännu bättre sen . Allt i ett liksom
  • Anonym (orolig)

Måste fråga en till sak hur mycket är en normal mat kostnad för en mamma som ammar?
    jag har inga allergier utom laktosintolerant. vilket gör mjölken dyre med 10 kr/L

Jag älskar husmanskost men har ganska fet sådan med lasange mm.

• Anonym (orolig)

Har hållt på att räkna nu lite gran jag har ganska dyra fasta kostnader.
    Hyra 6000 kr inkl el,tv,internet (ifall jag er hyr ut rum)
    Månadskort 350 kr
    Mat 2000 kr
    Mobil 300 Kr
    Försäkring 150 kr

Resten av pengarna försvinner utan att jag vet vart...

• Joual

Det är nyttigt att räkna ut vad en månad nomalt kostar. Ett bra första steg!

Några andra kostnader som du kanske har: träningskort, fack/a-kassa, prenumerationer, husdjur (mat, försäkring), mediciner/läkarbesök, studielån och sparande.

Anonym (orolig) skrev 2009-01-01 23:28:52 följande:

Har hållt på att räkna nu lite gran jag har ganska dyra fasta kostnader. Hyra 6000 kr inkl el,tv,internet (ifall jag er hyr ut rum) Månadskort 350 kr Mat 2000 kr Mobil 300 Kr Försäkring 150 kr Resten av pengarna försvinner utan att jag vet vart...
  • Anonym (orolig)

Joual skrev 2009-01-01 23:33:45 följande:

Det är nyttigt att räkna ut vad en månad nomalt kostar. Ett bra första steg! Några andra kostnader som du kanske har: träningskort, fack/a-kassa, prenumerationer, husdjur (mat, försäkring), mediciner/läkarbesök, studielån och sparande. Anonym (orolig) skrev 2009-01-01 23:28:52 följande:
    Katten brukar ju gå i mat kostnaden men den går väl på 150 kr/mån
    Jag har inga lån alls. Inget träningskort men brukar köpa stämpelkort men det ä ju om jag har råd. Då blir det 1700kr/mån
    Tar inga mediciner eller något sådant. Är ganska billig av mej annars men tror det går otroligt mycket mer än 2000 kr/mån på mat.

Om jag ä sparsam en månad så går det 8800 kr och om jag slösar 10500.
    Men det stämmer egentligen inte för jag har ju hyresgäster å dom drar ju ner boendekostnaden med 4000 kr så då blir det ju egentligen mindre på allt.
  • Anonym (3barn)

TS, Konsumentverket har mycket bra information på sin hemsida. Tex har de en broschyr där de listar vad olika saker kostar för olika åldrar på barn och på vuxna. www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/koll_pa_pengarna_2008.pdf

Jag lägger med en länk till deras "Budgetsida" också. www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp

Jag är ensamstående trebarnsmamma och jag har dels ett sparande där jag sparar till semester och till nya vitvaror om de gamla går sönder (jag bor i hus) och dels ett som är mera buffertsparande. På buffertsparandet har jag runt 30 000 just nu, men det växer ju varje månad. Mitt bästa tips är att göra automatiska dragningar direkt efter lön till ett sparkonto. På det sättet ser man aldrig pengarna och blir inte frestad att använda dem.

• noregrets1

Jag skulle rekomendera 2-3 månadslöner.

Svar på tråden Vad är en bra buffert för en ensamstående heltids mamma?