• Anonym (fundersam)

Könssjukdom vid oralsex

Jag hade oskyddat oralsex (dumt jag vet) för ca 2 veckor sedan och undrar nu om man via urinprov och prov på livmodertappen kan se om man har blivit smittad. Eller om man måste testa sig i svaljet.

• Svar på tråden Könssjukdom vid oralsex
  • DaJonsy

Nja, om det gått via strupen så är väl chansen rätt liten att du blivit smittad i "könsområdet"??? Säger Jonsy som är dotter till en barnmorska... :S

• DaJonsy

risken, kanske jag ska säga :D

• Shizuka

Har du haft oralsex lär väl en eventuell könssjukdom visa sig som en halsinfektion. Eller stora stygga vårtor runt hela svalget, urrk... Äh, bara skoja.

Vid bakterieinfektion bör det väl synas på sänkan om du inte märker det som halsont och/eller dålig andedräkt. Vad virus beträffar kan man väl testa mot antikroppar i blodet oavsett var viruset kommit in i kroppen. Men jag är inte läkare.

Säg som det är bara, och få mun och hals undersökta.

• Anonym

Gonorre, hiv och herpes kan smitta via oralsex. Dock är både gonorre och hiv ovanliga som tur är. Testar gör man via svabb i halsen (för gonorre), herpes testar man ej för och hiv är ju blodprov efter tre månader.

Även klamydia kan smitta till svaljet, men senast jag frågade en doktor så sa senaste forskarrapporten att bakterierna ej överlever där mer än ett par veckor.

Vidare är slemhinnorna i munnen mindre känsliga än i underlivet och det är mindre risk att smittas av könssjukdomar där. Men det kan ändå vara skönt att testa så att man slipper fundera på det. Prata med din std-mottagning.

Svar på tråden Könssjukdom vid oralsex