• fialottabus

Vita dörrfoder eller dörrfoder i ek?!!

Vi håller på att inreda vårt nya hus och har tänkt ha vita väggar i stort sett överallt. Vi ska ha ekparkett överallt och vi har även tänkt ha eklister.

Vi ska ha vita dörrar (dooria addera)och frågan är nu om vi ska ha vitt dörrfoder eller dörrfoder i ek?
    Vi har tänkt ha helt vita väggar NCS 0500 men alla färdigmålade snickerier som dörrfoder kommer som 0502 - alltså lite åt det gula hållet. (dörrfoder och även dörren tror jag)

Blir det fult att ha helt vita väggar när alla färdiga snickerier kommer dra mot det gula hållet? Är det bättre att välja ekfoder då?

Vad tycker ni? Tar gärna emot bilder på hur ni har det! Tack snälla :)

• Svar på tråden Vita dörrfoder eller dörrfoder i ek?!!
  • JAG är BÄST

Vita. Annars så ser det ut som om golvet fortsätter upp efter väggarna.

Tro mig jag har sett skiten "live" å snyggt var det då inte.

• fialottabus

Är rädd att dörrfoderna ser gula ut jämfört med väggarna.... Men visst det kan också se randigt ut med ekfoder.. PUFFAR för fler kommentarer

• Drage

Absolut vita! Annars kommer blicken att dras mot inramningen av dörren vilket man inte vill... (väl?) utan helst vill man väl att dörren bara ska smälta in och finnas där.

• JAG är BÄST

TS

"Är rädd att dörrfoderna ser gula ut jämfört med väggarna"

Liten skillnad kan det bli men då har du en diskret markering om vart dörrarna är .

Vi tapesterade om bara för nån vecka sedan och vi har vita(gamla) dörrfoder, å det är knappt nån skillnad alls till den KRITVITA tapeten.

Så nej dom ser inte "gula" ut. Måste du använda dig av plast?, finns ju målade dörrträfoder som är snygga.

• Preggie
    JAG är BÄST skrev 2009-01-02 00:29:03 följande:
    TS"Är rädd att dörrfoderna ser gula ut jämfört med väggarna"Liten skillnad kan det bli men då har du en diskret markering om vart dörrarna är .Vi tapesterade om bara för nån vecka sedan och vi har vita(gamla) dörrfoder, å det är knappt nån skillnad alls till den KRITVITA tapeten.Så nej dom ser inte "gula" ut. Måste du använda dig av plast?, finns ju målade dörrträfoder som är snygga.
    Tycker absolut att vita är finast!

Plast? Förstår inte, ska ts använda plastlister istället för trä?
  • JAG är BÄST

Preggie det finns ju både plast och träfoder till dörrar. Men för att UNDVIKA det "gula" i listerna så är det bäst att använda sig av trälister, för plast gulnar ju med åren

• Preggie

Ahaa då förstår jag hur du menar. Det bästa kanske i så fall är att använda en vattenbaserad lackfärg som inte gulnar. De oljebaserade färgen gulnar på trä också. Tycker också att trä är absolut finast!

• fialottabus

Klart att vi ska ha trä!!!!! Hjälp, rädda mig från 70 talets plast foder :)

Nej, färgen som träfoder målas med på fabrik är lite åt det gula hållet. Även dörrar, insidan på fönster mm. Allt färdigmålat som kallas vitt är oftas 0502, alltså vitt med en gul brytning. Eftersom vi tänkt ha helt vita väggar 0500 är jag rädd att den gula brytningen i dörrfoderna syns. Den syns oftast inte eftersom vit färg man köper oftast går åt det gula hållet.

Föklarade nog dåligt vad jag menade. Hoppas att man förstår vad jag menar nu..

Fortsätt gärna med era kommentarer!!

Svar på tråden Vita dörrfoder eller dörrfoder i ek?!!