• Lilltösa

Vectavir mot munsår, är det farligt att använda?

Hej! Fick just munsår. Är det ok att använda Vectavir när man är gravid eller är det farligt för fostret? Blir ju nojjig o rädd för allting nu.

• Svar på tråden Vectavir mot munsår, är det farligt att använda?
  • 000104

hmm..jag har också återkommande munsår och har bara tagit för givet att jag kan använda vectavir...
    Bra fråga, skulle me vilja veta...(fast jag använt det ett par ggr nu)

• mamma30

Det använde jag när jag var gravid. Jag tror inte att det är någon fara.
    Titta i försäkerhetsskull på broschyren i förpackningen,det brukar stå om det är ok.
    Men som sagt,jag använde det.
    Hoppas att du snart blir av med munsåret,det är ju så jobbigt att ha det....

• Monica H

Så här står det i fass. / Lycka till

Graviditet
    Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare före användning av Vectavir kräm under graviditet.

• eyry

använd det INTE!!!!!

ingen av de preparaten som finns mot munsår ska användas under graviditet. läkarna på sjukhuset sa att man inte skulle det, just för att det finns ej några tester som visar att det går bra.

microcid, en antibakteriell salva kan användas, och den tycker jag var bra, men alltså INGEN MUNSÅRSSALVA

• Lilltösa

Hej, vart får man tag på microcid då? Jag har redan använt vectavir idag, hoppas det inte är ngn fara då!!!

• eyry

nej, en gång ska nog gå bra

det finns på apoteket, det var ej så dyrt, en tub med vit lite glansig salva. det används till spädbarn eller bebisar med nåt ( eksem?) så vi gravida kan också ha det.

• Maggis Nervis

www.fass.se står det att man INTE skall använda Vectavir utan att prata med läkare först! Jag använde tandkräm på nätterna sist jag hade munsår!

Svar på tråden Vectavir mot munsår, är det farligt att använda?