• Boomtown

Ta febern i mun, hur många minuter?

Är det 10 minuter tro? Ska man lägga på 0,3 grader?

• Svar på tråden Ta febern i mun, hur många minuter?
  • ninanen

Slutar inte termometern blinka när den har "läst klart"? Det gör iaf min. Den är en gammal modell men den blinkar tills den inte stiger mer. Hurvida man ska lägga på eller dra ifrån har jag ingen aning om det kan noh bero rätt mycket på vad det är för termometer.

• Boomtown

Det ären termometer från apoteket. Men jag har för mig att den varken blinkar eller piper hur länge jag än väntar. Tösen ligger med den nu.

• Jotti

Det här hittade jag igår när jag var inne på nätet och letade info om feber.

Att ta tempen i munnen

Det finns termometrar som är avsedda för mätning i munnen. Barnet ska inte ha ätit eller druckit 15 minuter före mätningen eftersom det kan påverka värdena. Man placerar muntermometern under tungan, långt in i munnen som måste hållas stängd under mätningen. Mätvärdet kan bli upp till en grad för lågt om termometern placeras för långt fram i munnen.

Man ska inte ta tempen i munnen på små barn eftersom det finns risk för att de biter sönder termometern.

• Boomtown

Bra info där Jotti. Det svåra är att få henne att hålla tyst
    Du såg inget om antalet minuter?

• Jotti

Nej, ine för just att ta tempen i munnen. Jag skickar länken så kan du kika lite själv om du vill.

• MiaP

Boomtown skrev 2009-01-02 09:53:15 följande:

Bra info där Jotti. Det svåra är att få henne att hålla tyst Du såg inget om antalet minuter?
    Det är olika beroende på vilken termometer du har. Kan du inte kolla upp på internet om just din terometer hur många minuter.

Förr när man hade kvicksilvertermometer skulle man ha den i munnen i ett visst antal minuter och lägga till 0,2 grader men med de nya står det i bruksanvisningen hur länge man ska ha dem i munnen.

Varför inte en termometer till rumpan eller örat istället?
  • Boomtown

Hon vägrar att ha något i rumpan o örat. Hon är 9 år. Och så tycker jag att örontempen funkar dåligt

• Boomtown

tack, ska till läkaren idag

Svar på tråden Ta febern i mun, hur många minuter?