Ta febern i mun, hur många minuter?
Är det 10 minuter tro? Ska man lägga på 0,3 grader?
Är det 10 minuter tro? Ska man lägga på 0,3 grader?
Slutar inte termometern blinka när den har "läst klart"? Det gör iaf min. Den är en gammal modell men den blinkar tills den inte stiger mer. Hurvida man ska lägga på eller dra ifrån har jag ingen aning om det kan noh bero rätt mycket på vad det är för termometer.
Det ären termometer från apoteket. Men jag har för mig att den varken blinkar eller piper hur länge jag än väntar. Tösen ligger med den nu.
Det här hittade jag igår när jag var inne på nätet och letade info om feber.
Att ta tempen i munnen
Det finns termometrar som är avsedda för mätning i munnen. Barnet ska inte ha ätit eller druckit 15 minuter före mätningen eftersom det kan påverka värdena. Man placerar muntermometern under tungan, långt in i munnen som måste hållas stängd under mätningen. Mätvärdet kan bli upp till en grad för lågt om termometern placeras för långt fram i munnen.
Man ska inte ta tempen i munnen på små barn eftersom det finns risk för att de biter sönder termometern.
Bra info där Jotti. Det svåra är att få henne att hålla tyst
Du såg inget om antalet minuter?
Nej, ine för just att ta tempen i munnen. Jag skickar länken så kan du kika lite själv om du vill.
jatack
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp Hoppas den funkar.
Boomtown skrev 2009-01-02 09:53:15 följande:
Hon vägrar att ha något i rumpan o örat. Hon är 9 år. Och så tycker jag att örontempen funkar dåligt
Jotti skrev 2009-01-02 10:01:47 följande:
Fint. Hoppas tösen din kryar på sig snart.
tack, ska till läkaren idag