• miliasmamma

Thailand - nybörjare som undrar om avstånd Bangkok-Phuket :)

Jag har tänkt boka flygstol till Thailand i början av 2010 och sedan boka hotell på egen hand, åker tillsammans med min då åttaåriga dotter och eventuellt en familj till med tre barn på 2, 6, 9 (har aldrig varit där innan, och alltid åkt charter tidigare, men jag borde väl fixa det ändå? ;))

Det jag undrar över är avstånden. Jag hade tänkt mig att flyga till Bangkok först och stanna där en/någon natt, för att sedan åka neråt till Phuket och Krabi. Men hur långt är det? Vad finns det för förbindelser mellan Bangkok och Phuket? Är det bäst att flyga mellan?

Är även lite sugen på att åka ner till Malaysia när man ändå är så nära. Någon som har varit dit? Hur tar man sig bäst dit? Hur långt är det?

Hur varmt är det ungefär under januari-mars?

• Svar på tråden Thailand - nybörjare som undrar om avstånd Bangkok-Phuket :)
  • Kaprifolen

Vill minnas att bussresan är på ca 15 h, men inte helt säker. Det finns inga jätte bekväma bussar (så som i Sydamerika) så jag hade valt att ta flyget om jag skulle resa den sträckan, framförallt med barn!

Vad det gäller Malaysia har jag aldrig varit där, men kolla försäkerhets skull med UD, de avråder ofta från resor syd i Thailand om jag inte missminner mig, så då kanske bästa sättet är med flyg, men som sagt, det där kan jag inget om, förutom att jag varit i Hat Yai, och det var lugnt då, 10 år sedan.

• miliasmamma

Tack för ditt svar.

Oj, 15 timmar, det var lite längre än jag hade tänkt mig. Då får det nog bli flyg isåfall. :)

Men kan man boka in själv så att man flyger till Bangkok och hem från Phuket? Eller måste en resebyrå fixa detta isåfall? Känns ju lite onödigt att lägga pengar på en resa för mycket så att säga.

• Fröken Fräknig

Det finns ett lågprisbolag som flyger i Thailand www.airasia.com.

Flög med dem för något år sedan och de påminner en del om Ryan Air men flygresan är ju inte superlång så för vår del funkade det.

• Fröken Fräknig

Just det... ska ni flyga mycket går det också att boka flygpass med Bangkok Air, men det måste du boka med en resebyrå i Sverige. Här finns mer info om det: www.bangkokair.com/airpass/index.php

• Kaprifolen

Här är en sida som kan vara värd att kolla in för lite "basinfo": www.thailandresor.se/

I övrigt rekommenderar jag dig att köpa en Lonely planet så du kan läsa på om vad du vill se och rutter o.s.v.

Min syster som har bott i Malaysia rekommenderar er att åka till Perhentian island. Ska tydligen vara helt fantastiskt med sköldpaddor och allt! :D

• Fröken Fräknig

Kaprifolen skrev 2009-01-02 19:26:51 följande:

Det finns lite olika bolag att välja mellan, bl.a Bangkok air och Air Asia. När jag kollade var priset nästan hälften hos Air Asia (ca 1750 THB, 350 kr för en vuxen). Det går alldeles utmärkt att boka på flygbolagens hemsida, utan fördyrande mellan händer genom en svensk resebyrå!www.airasia.com/site/th/en/home.jspwww.bangkokair.com/travel_tools/index.php...
    Måste bara säga att ett flygpass har fasta priser per rutt, så det blir inte dyrare än hemsidan säger. Sedan håller jag med om att det är lättare att boka på hemsidorna.

Glöm dock inte att behöver ni avboka så räkna inte med pengarna tillbaka.
  • Högst32tecken

Det framgår inte hur lång tid ni hade tänkt att vara borta, om ni har gott om tid tycker jag definitivt att ni ska ta landvägen söderut. Hade jag haft en månad på mig och rest med en åttaåring skulle jag ha tagit tåget från Bangkok och stannat till ett par dagar i Chumpon(Cabana Beach) därefter tågat vidare till Trang och åkt ut till någon eller ett par av öarna Koh Muk,Koh Hai eller Koh Kradan. Vidare med båt till Koh Lanta och sedan antingen tagit båt till Phuket via phi phi eller buss till Phuket med stopp i Krabi. Sedan kan man ju flyga hem från Phuket via Bangkok.

Det fina med att resa efter eget huvud är att man själv väljer hur länge man vill stanna på varje plats och att man kan göra om rutten utan att fråga någon om lov först, alltså förboka inget utom kanske första natten i Bangkok.

Jag tycker att en stor del av det roliga med att resa är att just resa och inte bara transportera sig.

Om det nu är så att ni bara har ett par veckor på er så får ni nog bita i det sura och ta något av de föreslagna flygalternativen.

Givetvis fixar du det här utan någon resvana, det finns inget land som är lättare att resa i än Thailand.

• Kaprifolen

Fröken Fräknig skrev 2009-01-03 09:31:21 följande:

Kaprifolen skrev 2009-01-02 19:26:51 följande:
    Måste bara säga att ett flygpass har fasta priser per rutt, så det blir inte dyrare än hemsidan säger. Sedan håller jag med om att det är lättare att boka på hemsidorna. Glöm dock inte att behöver ni avboka så räkna inte med pengarna tillbaka.
    Då man betalar med kort på hemsidorna så täcks man vanligtvis av avbeställningsskyddet som ingår i den reseförsäkring som banken eller kortbolaget erbjuder, så då får man ju pengarna tillbaka. Det kan dock vara värt att dubbelkolla så man har ett fullgått skydd. Vet att jag har med SEB.
  • Kaprifolen

fullgott heter det ju givetvis, *skäms*

Svar på tråden Thailand - nybörjare som undrar om avstånd Bangkok-Phuket :)