• sisley

Hur länge sitter febern i vid mjölkstockning?

Upptäckte igår morse röda ömma fläckar på mitt högra bröst som jag inte reflekterade så mycket över. På eftermiddagen började jag känna mig trött och ruggig, kändes som jag fått influensan. Fick feber rätt snabbt också och bröstet gjorde ont som tusan!

Efter en jobbig natt med hög feber så känns det mycket bättre i bröstet. Jag har ammat ofta och det känns inte så jätteömt längre. Men, febern kvarstr och jag känner mig svag. Hur länge kan jag räkna med att vara febrig?

Jag kan tillägga att min bebis har ett bra grepp vid bröstet så det är inte problemet. Jag misstänker att det är mjölkuppsamlaren i plast som man lägger över det andra bröstet vid amning, som är problemet. Jag har sovit med den på bröstet ibland och då har det blivit ett tryck som täppt till.

• Svar på tråden Hur länge sitter febern i vid mjölkstockning?
  • Dannii B

Att man får mjölkstockning beror på att man inte hållit brösten varma. Kan ha stått i drag eller varit tunt klädd. Om febern inte släpper inom 24 timmar då ska man uppsöka läkare.. Det är bara bra om ditt barn suger och att du pumpar samtidigt som du masserar bröstet. Mjölkuppsamlaren kan du ha på när du ger från det andra bröstet, den gör inte så man får mjölkstockning. Ett tips.. köp bröstvärmare och fetvadd på apoteket. Det har räddat mig alla gånger jag har haft mjölkstockning.

• sisley

Okej, jag trodde att det var lite omtvistat det där med att stockningen beror på att brösten blivit kalla. Jag har knappt satt min fot utanför dörren sedan vi kom hem från BB så jag vet inte när jag skulle blivit kall.

• tulinas

När jag fick mjölkstockning, blev jag rekommenderad att: Full dos Panodil, fetvadd i bh:n,mjuk massage i varm dusch. Vänta ett dygn. Var inte febern borta då, skulle jag ta kontakt med BB.

• frk Carlsson

Jag hade över 40 graders feber pga av mjölkstockning i 3 dygn i våras när jag precis fått lilltjejen. Har nog aldrig varit så dålig i hela mitt iv tror jag.Hade inte en aning om att man skulle uppsöka läkare efter 24 timmar...vad ska dom göra åt det hela?

Jag käkade packade in brösten i fetvadd,tog alvedon, sov, pumpade och ammade om vartannat 3 dygn. Till slut så tvingade min kille mig att duscha i iskallt vatten (ja, allt utom brösten då) och sitta naken (utom brösten) i vardagsrummet med öppen balkongdörr för att febern skulle ge med sig. Det var fruktansvärt - jag grinade hela tiden - men det hjälpte faktiskt!

Jag har haft mjölkstockning med bägge barnen och för egen del tror jag att det har att göra med att jag haft så mkt i tuttarna att jag inte fått ut allt, även fast dom ätit som galningar...och sen har det producerats ny mjölk som gjort så att det har stockat igen...med första barnet fick jag låna en elektrisk pump från BB samt att jag fick ta oxytocin-spray i samband med pumpning. Jag skulle pumpa var tredje timme oavsett om dottern ätit el ej.

TS - hoppas det ger med sig.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • sisley

Tack för alla svar!

Har varit i kontakt med en otroligt trevlig kvinna på amningsmottagningen på Karolinska i Solna. Hon tyckte jag kunde avvakta ett tag med att kontakta sjukvården men om febern inte har sjunkit imorgon så måste jag åka till gynakuten.

Jag tror mycket av problematiken bottnar i att jag har en enorm mjölkproduktion, precis som du frk Carlsson. Min dotter äter konstant också men tydligen inte tillräckligt mycket. Jag bara längtar efter att mjölkproduktionen ska stabilisera sig så jag slipper se ut som Dolly Parton, (minus getingmidjan då.)

Nu måste jag väcka dottern och amma.

• ankianka

jag blev riktigt dålig förra veckan, med 40graders feber, hemsk huvudvärk och skitont i bröstena så då kontaktade jag läkare och fick antibiotika och sånn nässpray som stimulerar utdrivningen.. Febern släppte samma dagen och det var helt underbart! så kontakta läkare om du känner dig alltför dålig! och det att mjölkstockningen beror på drag eller kyla kan ingen bevisa, men helt klart känns brösten bättre om man bäddar in dom i fetvadd så dom blir varma... Hoppas du snart blir bättre!

• sisley

ankianka

Tack! Jag kan meddela att jag tror jag lyckats häva stockningen och febern har gett med sig. Fy, vad jag svettats i natt! Var tvungen att byta tröja och lakan runt 2 då allt var dyngsurt. Men, det verkar ha gjort susen för idag är jag feberfri och bröstet är inte lika flammigt längre.

Tack alla för tips,råd och omtanke.

Svar på tråden Hur länge sitter febern i vid mjölkstockning?