• Liindaa

Vill ha tips om vad man kan äta på kvällen?

Vill gå nerlite i vikt.

Men vet inte vad jag skulle kunna äta på kvällen..

Ofta så blir det att jag kliver upp sent och tar en promenad. Sedan blir det frujost runt 12.
    Något mellanmål lite senare. Och middag vid 17.

Sedan på kvällen har man inte tid och lust att ställa sig och laga mat.

Ofta blir det några mackor. Men det känns inte så nyttigt..

• Svar på tråden Vill ha tips om vad man kan äta på kvällen?
  • bambigirl

Havregrynsgröt är jättebra att äta. Blir lite matigare och tar inte lång tid att göra. Jag brukade även göra omeletter när jag gick ner i vikt. Lök, tomat och lite fetaost är jättegott att ha i. Krydda lite och det blir som pizzasmak. En lten sallad till gör det mera matigt...

• Mor till solsken

-Keso med lite frukt, mumsigt tycker jag.
    -Fil eller yoghurt.
    -Skinka och melon, keso till det också om man vill. (är lite sugen på keso..)
    -Knäckebröd med riven morot på.

Där blev det stiltje i hjärnan men något kanske passar.

• Juno

Mackor kan vara okej beroende vad du har på dem. En macka med en tunn skiva skinka blir för mycket kolhydrater, med ost eller leverpastej blir det för fett
    Det ska vara lika mycket pålägg om bröd och samma mängd grönsaker/frukt till (2 mackor= 60g innebär 60 gr kött och 60 gr grönsaker).
    Ex:

1 skiva grovt bröd med lite lättmargarin
    Ett av dessa alternativ
    1 halv burk makril i tomatsås
    1/2 kokt ägg och några bitar löksill
    1/2 dl keso
    2-3 skivor skinka
    1 bit rökt eller gravad fisk
    1-2 skivor rökt kalkon
    1-2 skivor rostbiff
    några bitar grillat kyckligkött

Gör en sås på lite minifraich eller lättyoghurt och en passande krydda. Lägg grönsakerna på macka eller gör stavar och doppa dem i såsen

• Liindaa

Tack för alla tips.

Har ättit fil med frukt förrut. Men det mättar inte så mycket.

• Monky

När man är sugen på något sött:

Skala ett äpple, ta ur kärnhuset. Skär i bitar. Lägg i djuptallrik, strö över !/2 msk socker samt kanel. Mikra 4 min 750W. En sked (eller två ) lättglass till.
    Jättegott

• 16aug

Smoothis.....
    Blanda lätt yougurt med frysta bär eller frukt.. mixa o vips ett jättegott alterativ...

• Liindaa

Det låter jättegott.

Måste prova det i morgon.

• Fru Indosaurie

jaa smoothies är ju helt underbart!
    Nu slängde vi ut maskinen som gick sönder dock men jag ska snarast köpa en ny. Letade massor med smarriga recept idag. Mums.

• väntar o längtar

Fruktsallad! Bara du har lite banan i så mättar det jättebra. Krydda med lite kardemumma om du vill.

Svar på tråden Vill ha tips om vad man kan äta på kvällen?