• Anonym (Förtvivlad)

Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*

Vi har varit tillsammans i snart sex år och har två barn, knappt 1 och 4 år gamla.

I början var vi otroligt lyckliga, men ju längre tiden har gått, har vi hamnat i en ond spiral. Vi grälar hela, hela tiden och jag bara gråter och gråter. Det är absolut inte bara hans fel, jag kan också provocera fram saker, det är jag medveten om. Vi har fastnat i detta, båda två. Små saker blir löjligt stora och så kan vi vara osams i flera dagar! Det har t o m hänt att vi grälat så mycket att han åkt till en kompis och sovit över där.

Jag är så olycklig! Jag älskar honom och jag vill inget hellre än att leva hela mitt liv med honom och vår lilla familj. Men jag orkar inte med detta och jag vill inte att våra barn ska behöva se allt detta och växa upp i ett sådant här hem.

Vi har gått till en familjerådgivare för att försöka lösa våra problem, men det känns som om vi fastnat så enormt, så även om vi en gång lyckas ta oss framåt tre steg, halkar vi tillbaka två nästan direkt. Eller i värsta fall fyra. Vi har inte varit där på flera månader nu.

Jag är nu så utmattad i själen och lider av att barnen ibland fått höra dessa gräl, att jag funderar på att lämna honom. Jag vill egentligen inte, men jag förstår inte hur det här ska bli bra. Jag är så trött!

Vi, eller jag, har tagit upp det här med separation en gång, men han blev jättearg och sa att det inte kom på frågan. Jag frågade då om han tyckte det var rätt att låta barnen växa upp så här, men han gav mig inte något konkret svar, han vara bara arg över att jag ens tog upp det. Till slut sa han i ilskan att ja, men gör det då, jag bryr mig inte!

Och efter det sa han att men då ska jag veta att han kommer slåss för sina barn och att jag inte kommer få ett öre mer i underhåll än vad han tvingas ge, det ska jag ha klart för mig!

Jag pluggade när jag blev gravid med andra barnet och ska fortsätta med detta efter föräldraledigheten, och är därför av förklarliga skäl inte jätterik. Han har en väldigt bra lön. Det gör mig också förtvivlad och ledsen, jag vet inte hur jag ska få det att gå ihop om han vägrar detta, och jag orkar inte dra det inför domstol... Jag vill inte låta våra barn leva så. Absolut, vara det inte för evigt, en dag har ju jag pluggat klart och kommer förhoppningsvis också ha en bra lön, men det är ändå ganska långt dit...

Jag älskar honom. Jag vill leva med honom. Men jag orkar inte med detta mer. Jag vill inte att våra barn ska få behöva leva så här. Jag vill vara lycklig, ska det vara så svårt?!

Men jag är så rädd, att lämnar jag honom så kommer han dra mig inför rätta och ev försöka få ensam vårdnad, bara för att hämnas. Jag vet att han älskar sina barn, men jag skulle inte känna mig trygg med att lämna dem vecka vecka till honom. Det kanske är jag som är överbeskyddande, men han tar inte särskilt stor del i deras liv i övrigt. Hur ska han då klara av att ta hand om dem själv?

Åh det är så många frågor som snurrar i skallen. Det är så svårt! Hur gör man! Varför hamnade vi här, vi var ju så lyckliga!

• Svar på tråden Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*
  • Anonym

Man ska alltid följa sitt hjärta.. ett förhållande går upp och ner..

Har ni provat familjerådgivningen

• Anonym (Förtvivlad)

Upp och ner? Vi har ju haft det så här länge länge nu... Och ja, som jag skrev har vi tidigare gått i rådgivning, det hjälpte för stunden, men vi hamnade snart tillbaka där vi var förut, dvs vi grälar konstant...

Och mitt hjärta säger att jag älskar honom, så mycket, jag VILL leva mitt liv med honom och barnen. Men jag orkar INTE ha det som det är nu. Därav mina tankar att lämna honom. Jag klarar inte av det som det är nu. Våra barn förtjänar att vara lyckliga och må bra, jag förtjänar det, han förtjänar det...

• Polola77

1. Du klarar dig ekonomiskt utan honom, detta är sverige.
    2. Han kommer inte att få ensam vårdnad om du inte vanvårdar dina barn något extremt. OCH att det är dokumenterat hos myndigheter.

3. låtsas att det du har skrivit är skrivet av en god vän till dig. Vad skulle du sagt åt henne?

• Repris

Stackars er! Det verkar jättejobbigt! Jag tycker du har en sund och realistisk inställning till det hela. Dessutom känns det som att du är beredd att kämpa. Jag tycker ni ska prova en annan familjerådgivare och verkligen, VERKLIGEN ge det en chans. Men det går bara om båda är villiga att satsa! Är ni det? Jag har vänner som blivit otroligt hjälpta av att gå på familjeterapi så jag tror att det finns bra hjälp att få om man vill!

Lycka till!

• Anonym (förstår)

Tråkigt och arbetsamt ni verkar ha det stundtals!
    Men du, jag vill bara påpeka att det är tre steg fram och två bak när man gå i terapi. Ni har ju byggt upp det under sex års tid och då kommer det inte ändras på några veckor, det tar tid!
    Det är jättekämpigt att vara småbarnsförälder!!!
    Har ni någon avlastning? Det är viktigare att ni orkar och mår bra hela vägen än att ni känner att ni måste vara med barnen jämt.
    Om era nära och kära bor långt bort, är det värt att skjutsa den äldsta dit för att få vara själva med bebisen i två nätter.
    Bor de nära kan båda sova hos mormor/farmor redan nu.
    NI MÅSTE FÅ TID FÖR VARANDRA OCH ER SJÄLVA!!!

• Anonym (Förtvivlad)

Ja jag vet att man alltid klarar sig själv, det går på något sätt, men det gör mig så arg, att jag skulle ta huvudansvaret för barnen (han kan inte göra det, pga jobbet, hans jobb gör det omöjligt för honom då han reser mycket), och att vi ska leva på mycket lite, medan han sitter där och gottar sig i sina pengar, själv!

Och det skulle inte förvåna mig faktiskt att han stämde mig, bara för att göra det jobbigt för mig, jag är medveten om att han aldrig skulle få igenom ensam vårdand, dels pga att han inte har något på mig, jag har aldrig misskött våra barn och dels för att han reser så mycket i jobbet och jag kan aldrig tänka mig att han skulle byta jobb för barnens skull. Men att hans ens hotar med det, att dra det inför rätta, med allt var det innbär! Det är en jäkla process, som kräver pengar och energi!

Jag blir så ledsen.

Och ja jag vet, skulle det var en vän till mig, eller någon annan, skulle jag säga: Lämna och börja om.

• Anonym (Förtvivlad)

Ja jag är medveten om att vi borde få mer egentid med varandra om det finns en möjlighet att göra det här bra igen (jag håller ju som sagt på ett ge upp, då gräl tär något fruktansvärt mycket på själen och hela livet). Men den enda som bor i närheten är min mamma och hon är förtidssjukskriven så hon kan inte ha barnen särskilt ofta, i princip inte alls. Och jag vill inte gärna gå på våra vänner och tycka de ska ställa upp och ta barnen ibland...

Det är så svårt. Hur man än gör, finns det något där som gör det omöjligt, eller näst intill i alla fall.

Och att man har fastnat i detta med att gräla. Att allting blir gräl. Man sitter nog och är uppjagad färdig inombords, beredd på att nytt gräl. Man liksom... Jag vet hur man ska förklara det, är färdig, beredd att hugga hela tiden. För man FÖRVÄNTAR sig gräl.

Jag tycker det är så sorgligt och fruktansvärt att man ens kan hamna i en sådan situation.

• Anonym

Anonym (Förtvivlad) skrev 2009-01-02 14:55:51 följande:

Ja jag är medveten om att vi borde få mer egentid med varandra om det finns en möjlighet att göra det här bra igen (jag håller ju som sagt på ett ge upp, då gräl tär något fruktansvärt mycket på själen och hela livet). Men den enda som bor i närheten är min mamma och hon är förtidssjukskriven så hon kan inte ha barnen särskilt ofta, i princip inte alls. Och jag vill inte gärna gå på våra vänner och tycka de ska ställa upp och ta barnen ibland... Det är så svårt. Hur man än gör, finns det något där som gör det omöjligt, eller näst intill i alla fall. Och att man har fastnat i detta med att gräla. Att allting blir gräl. Man sitter nog och är uppjagad färdig inombords, beredd på att nytt gräl. Man liksom... Jag vet hur man ska förklara det, är färdig, beredd att hugga hela tiden. För man FÖRVÄNTAR sig gräl.Jag tycker det är så sorgligt och fruktansvärt att man ens kan hamna i en sådan situation.
    Enkelt du tar och anställer en barnvakt.
  • Anonym (Förtvivlad)

Barnvakt... Var hittar man då en barnvakt som man kan lita på?

Och var ska vi finna motivation till att tillbringa tid tillsammans ensamma när vi bara grälar? Man ska lyckas skjuta undan allting oh bara försöka ta tillvara tiden... Inte så lätt.

• Anonym (Jag.)

Kära hjärtanes!

*kramar om* Jag känner igen mig så väl! I mitt fall är det så att jag själv mår psyskiskt dåligt och det är kanske en bidragande orsak till att vi grälar så mycket. Min man skulle också kunna göra det extra besvärligt för mig om vi går skilda vägar. Känner igen det du skriver, som om det är mina egna ord.

Svar på tråden Jag funderar på att lämna mina barns pappa! *olycklig*