• Stoneheart

Är det farligt att fixa naglarna när man är gravid?

Är det farligt att gå i väg till en salong fixa naglarna när man är gravid?
    Alltså jag tänker på alla starka medel och sånt som dom använder.. Det kan ju inte vara bra och andas in?
    På ett ställe som jag fixade naglar på för ett tag sedan, så hade dom som jobbade där på sig munskydd när dom arbetade..

Jag vill ju gärna fixa mina naglarna. Men jag vill ju inte att det ska innebära fara för bebisen...
    Har du vart i väg och fixat din naglar när du varit gravid?

• Svar på tråden Är det farligt att fixa naglarna när man är gravid?
  • Michisen

Nej, det är inte någon fara. Om de har på sig munskydd så är det ju för att de inte vill andas in medlen de använder 40 timmar per vecka, men så länge ska ju inte du sitta där.

• M i l l a n

Men, när man är gravid så kan materialet på naglarna fästa sämre. Det pga av hormonernas påverkan.

• Esmiso

fixade mina när jag var gravid. Kommer inte ihåg exakt vad materialet heter, men det är naturligt iaf och inte kemiskt. Tror inte det kan vara ngn fara.

• och

Fast det kan vara farligt ändå, även om det är naturligt. Arsenik tex, det är kanske inte så kul att få i sig även om det är något naturligt och inte skapat i ett laboratorium.

Anledningen till att de har munskydd är väl framför allt att det blir små partiklar när de slipar, och att de vill undvika att få ner dammet i lungorna. Det borde inte vara särskilt stor risk att man får i sig något farligt via nageln, frågan är väl snarare om du orkar hålla på och gå och fixa dom sen när barnet tittat ut. Det kan vara lite svårt att komma iväg och ha tid till det när man är upptagen av en bebis.

• marsbebis

Att bygga naglar med akryl och monomer är skadligt när som oavsett gravid eller inte. Det dröjer en stund innnan materialet härdar och fram tills dess att det är härdat är monomeren (alltså vätskan) skadligt. Jag skulle ALDRIG bygga naglar hos den som gör det med akryl och monomer.

• och

Men kan det gå igenom nageln och tas upp av kroppen?

• marsbebis

och skrev 2009-01-02 20:44:57 följande:

Men kan det gå igenom nageln och tas upp av kroppen?
    Ja, det gör det.
  • marsbebis

Jag arbetar med sådana material dagligen i jobbet och handskar är ett måste! Dessutom tvättar jag alltid händerna - trots att jag använder handskar - noggrant direkt efter att jag jobbat med det.

• marsbebis

Dessutom måste vi använda dragskåp när vi blandar monomer och akryl.

• ior1979

Om man gör naglar av gelé då??? Jag är sedam 1.5 år beroende av att fixa naglarna, och är mitt i bebisverkstaden. Kan vara intressant att veta.

• Stoneheart

Men om man fixar naglarna med akryl, så kan bebisen ta skada alltså?
    Vad kan hända?

• Bispan

Jag har aldrig varit med om att få naglarna gjorda och inte fått lite "spill" på naglarna. Det räcker med den skit från det som förmodligen redan finns i min kropp. Jag skulle aldrig gå och fixa naglarna nu som gravid.

Vad som kan häna med bebben? Tja, allergier? Exem? Ökad risk för cancer (inte bara som barn utan kanske även som äldre? Det var bara lite förslag på vad gifter exempelvis kan göra med människor.

Lite OT, en väninna sa en gång att hennes mamma rökte när hon var gravid med henne och enligt väninnan blev det ju inte så stora fel, tror hon glömde att hon lider av kronisk depression, svåra ständigt kliande exem och svår allergi. ´Jag kan naturligtvis inte säga att det beror på att hennes mamma rökte under graviditeten, man vem vågar helt säkert säga att det INTE beror på det?

• Bispan

Oj, det ska vara att jag aldrig fått naglarna fixade utan att få lite "spill" på fingrarna.

• marsbebis

ior1979 skrev 2009-01-03 09:50:56 följande:

Om man gör naglar av gelé då??? Jag är sedam 1.5 år beroende av att fixa naglarna, och är mitt i bebisverkstaden. Kan vara intressant att veta.
    Vet faktiskt inte vad gelén innehåller, men fråga nästa gång du får fixat dina naglar så får du (förhoppningsvis) svar!
  • MotherOfTwo

Stoneheart:
    Inte för att underskatta de övriga svaren men jag tror inte du kommer att få ett vettigt svar på din fråga helt enkelt för att ingen vet. Det finns liksom inga studier gjorda på hur nageluppbyggnad påverkar ett foster. Det finns ju ingen rapporteringsskyldighet för detta (som med läkemedel). Det enda du kan få är våra åsikter

Jag skulle utan problem våga utsätta mig för det därför jag känner att jag med mina kunskaper om vad kemikalier gör i kroppen törs utsätta mig för detta en gång. Allt handlar om exponeringsmängd och exponeringstid samt hur potent den kemikalien du utsätts för är.

Akrylater är allergiframkallande JA det är känt men fosterskadande NEJ. Däremot så finns det kanske tillsattsmedel i materialet som kan vara det, men bäst är ju att fråga dom som bygger upp naglar vad det innehåller om du vill vara på den säkra sidan.

• Stoneheart
    MotherOfTwo skrev 2009-01-03 19:27:13 följande:
    Stoneheart: Inte för att underskatta de övriga svaren men jag tror inte du kommer att få ett vettigt svar på din fråga helt enkelt för att ingen vet. Det finns liksom inga studier gjorda på hur nageluppbyggnad påverkar ett foster. Det finns ju ingen rapporteringsskyldighet för detta (som med läkemedel). Det enda du kan få är våra åsikter Jag skulle utan problem våga utsätta mig för det därför jag känner att jag med mina kunskaper om vad kemikalier gör i kroppen törs utsätta mig för detta en gång. Allt handlar om exponeringsmängd och exponeringstid samt hur potent den kemikalien du utsätts för är. Akrylater är allergiframkallande JA det är känt men fosterskadande NEJ. Däremot så finns det kanske tillsattsmedel i materialet som kan vara det, men bäst är ju att fråga dom som bygger upp naglar vad det innehåller om du vill vara på den säkra sidan.
    Tack så mycket för ditt svar. Nej man får nog fråga där på salongen om man vill ha ett bra svar. Men jag tror inte att bara för att man gör det en gåg, så skadas fostret..
    Men om man går varje månad och andas in alla medel och sånt, då kanske det inte är så bra.
  • Stoneheart

Tack för era svar allihop!

• plantan

jag vet inte om det påverkar barnet på ngt sätt. Det enda de sa till min syster var att det inte var lönt att fixa naglarna när man är gravid för de håller inte lika bra så då får man göra om dem oftare.

Svar på tråden Är det farligt att fixa naglarna när man är gravid?