• Felicia34

När började ni med smakportioner?

På BVC säger de ju att man ska vänta tills 6 mån ålder, men flera här på FL verkar ju börja tidigare. Varför börjar man tidigare? Vad är för- och nackdelar med att börja tidigare eller vid 6 mån ålder tror ni?

• Svar på tråden När började ni med smakportioner?
  • Dexan

Vid 4 månader kan man börja ge smakportioner. Ifrån 6 månader behövs tillägg om det är så att man helammar.

• Kristin24

ingen av våra barn var intresserade vid 4 månader...så vid 6-7 månader började de med smakisar. Gröt har ingen av de gilalt heller så puréer blev det.

Go och glad Kexchoklad
  • Felicia34

Varför väntade ni inte till 6 månader? Jag är bara nyfiken, finns väl inget rätt eller fel.

• Missundies

På mitt BVC säger dom 4 månader, man får givetvis göra precis hur man vill och dom stöttar en i vilket val som helst, men det är helt okej för dom att man börjar vid 4 månader. Vissa börjar väl tidigare för att dom vill, haha. Dom tycker att barnet verkar intresserat och tänker att man ska ändå gå över till fast föda någon gång så man kan lika bra börja vid 4 månader om det inte är jobbigt för barnet, finns ju burkmat från 4 månader och gröt från 4 månader, fattar inte vad problemet skulle vara så länge barnet gapar och inte får ont i magen.

• Polly82

Hej

Jag har börjat vid 4 månader med båda mina söner, lite gröt på kvällen och burkmat en gång på dagen! Lite skillnad mellan dem dock.

Kevin åt en halv burk första gången, Sebastian fick vi i 2 skedar!

Tror du märker på ditt barn vad som är bäst, verkar hon/han gilla det så är det bara att köra på, annars kan man vänta ett par veckor och testa igen!

• Felicia34

Ammar de lika mycket (eller får ersättning lika mkt) fast de får smakportioner tycker ni?

• trädis

4 månader började vi!

BVC anser att man bör vänja barnen vid 4 månader vid att få mat med sked, då det är helt annat än de är vana vid. dessutom är det bra att upptäcka eventuella allergier.

om man börjar vid 4 månader så är barnet förhoppningsvis redo för en riktig matmåltid när de är 6 månader (då inte amning/ersättning längre räcker fullt ut)
    och för oss var det tur vi började direkt, för det är först nu vår son accepterar maten ordentligt, och han blir 6 månader nästa vecka!

världens lyckligaste mamma
  • Barletta

Enligt min erfarenhet bör man ta det väldigt försiktigt när man börjar vid 4 månader eftersom tarmen kan behöva tid på sig att ställa om till fast föda. Många barn får problem med trög mage óch det kan vara bra att känna till vilka föromedel som är stoppande resp lösande. En fördel är ju dock att introducera gluten medan man ammar eftersom detta anses förebygga allergi, men fungerar amningen så ser jag ingen anledning att stressa med maten. Har nu min tredje bebis (4 1/2 månad) och jag tänker ta det lugnt. Hon visar inget intresse för annat än bröstet så det får vara för tillfället.

• Barletta

FÖDOMEDEL skall det naturligtvis vara

Svar på tråden När började ni med smakportioner?