• Anonym (jag)

Osjälvständig personlighetsstörning, ngn med erfarenhet av den diagnosen?

Jag undrar om det finns ngn här på familjeliv som har den diagnosen?

• Svar på tråden Osjälvständig personlighetsstörning, ngn med erfarenhet av den diagnosen?
  • Anonym (jag)

Någon ?

• Anonym (utplånande)

Nyfiken.
    Jag går i terapi och håller på att träna på att hävda mig i vissa situationer eftersom jag tenderar att istället utplåna mig själv och hjälpa alla andra att må bra.
    Har din diagnos något med sådant här att göra?

• Anonym (jag)

Anonym (utplånande) skrev 2009-01-04 23:26:40 följande:

Nyfiken. Jag går i terapi och håller på att träna på att hävda mig i vissa situationer eftersom jag tenderar att istället utplåna mig själv och hjälpa alla andra att må bra. Har din diagnos något med sådant här att göra?
    Jag har ingen diagnos. Har precis kontaktat vården (tillslut, efter alla dessa år) och väntar på utredning. Jag fick åka in akut efter en panikångestattack och jag sa själv vid samtalet att jag minster antingen borderline personlighetsstörning eller osjälvständig personlighetsstörning o att jag ville ha en utredning om detta. Läkaren sa att det kanske kan vara så att jag har ngn av dem.

Och som du skriver, så är det samma sak för mig att jag bara håller med allt o alla o gör ibland saker som jag egentligen inte vill, bara för att folk ska tycka om mig o må bra. Det värsta som finns är om någon annan blir obekväm. Tar på mig ansvaret för andras känslor hela tiden. Och tvärtom, lägger över allt ansvar för mitt liv på min partner. Numera är jag ensamstående. Är så illa tvungen om jag ska bli frisk. Så länge jag har en partner så kämpar jag inte, hur mycket jag än försöker.
  • Anonym (utplånande)

Jag har inte hört om osjälvständig personlighetsstörning tidigare och ska fråga min psykolog om det nästa gång. Vet du om man kan läsa om det någonstans på nätet?

Så bra att du sökt hjälp! Jag gjorde detsamma förra året och är i full gång med terapi och att hitta rätt i "medicindjungeln".

• Anonym (jag)

Anonym (utplånande) skrev 2009-01-05 15:57:38 följande:

Jag har inte hört om osjälvständig personlighetsstörning tidigare och ska fråga min psykolog om det nästa gång. Vet du om man kan läsa om det någonstans på nätet? Så bra att du sökt hjälp! Jag gjorde detsamma förra året och är i full gång med terapi och att hitta rätt i "medicindjungeln".
    Du kan söka på det på google, står en del. Vaför ska du ta/tar du medicin?
    Själv så fick jag utskrivet både cipramil och atarax av en läkare. Men han ville inte ge mig ngn samtalskontakt, tyckte bara jag skulle käka medicin. Hämtade bara ut Ataraxen.
  • Anonym (utplånande)

Jag går till psykiatriker och han har sagt att jag har en felbalans i min serotonin"balans" och att jag nog haft det sedan tonåren. (Sökte inte hjälp förrän jag var 38). Jag måste ta SSRI (eller kanske SNRI vi vet inte än) för att inte lida av ångestsjukdomar, som tex depression, social fobi och panikångest. Sådana här symtom förvärras när jag har PMS. Men SSRI (paroxetin just nu) hjälper till stor del. Nu får jag även lyrica.
    Efter det att min medicin stabiliserat mig rätt så mkt så fick jag börja gå i kognitiv terapi för en utbildad psykolog. Decennier av att leva med mina problem har gjort att jag skapat tankemönster som inte fungerar i min dagliga tillvaro. Så jag får hjälp att bryta dessa mönster.

Jag tror de är viktigt att komma till rätt läkare. Det är nog ganska vanligt att man får gå på medicin ett bra tag innan det blir aktuellt med tex kognitiv terapi, för man kan inte må för dåligt då. Men jag fick börja tidigare eftersom jag behövde prata med någon, själv terapin började vi inte med förrän jag var lite mer stabil.

• Sunflora
    fiskburgare77 skrev 2024-02-21 22:03:24 följande:

Jag har precis fått den! Har du den också? Hör gärna av dig isf!

Tråden är 15 år gammal. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (jag) skrev 2009-01-05 09:52:14 följande:

Anonym (utplånande) skrev 2009-01-04 23:26:40 följande:

Nyfiken. Jag går i terapi och håller på att träna på att hävda mig i vissa situationer eftersom jag tenderar att istället utplåna mig själv och hjälpa alla andra att må bra. Har din diagnos något med sådant här att göra?
    Jag har ingen diagnos. Har precis kontaktat vården (tillslut, efter alla dessa år) och väntar på utredning. Jag fick åka in akut efter en panikångestattack och jag sa själv vid samtalet att jag minster antingen borderline personlighetsstörning eller osjälvständig personlighetsstörning o att jag ville ha en utredning om detta. Läkaren sa att det kanske kan vara så att jag har ngn av dem.

Och som du skriver, så är det samma sak för mig att jag bara håller med allt o alla o gör ibland saker som jag egentligen inte vill, bara för att folk ska tycka om mig o må bra. Det värsta som finns är om någon annan blir obekväm. Tar på mig ansvaret för andras känslor hela tiden. Och tvärtom, lägger över allt ansvar för mitt liv på min partner. Numera är jag ensamstående. Är så illa tvungen om jag ska bli frisk. Så länge jag har en partner så kämpar jag inte, hur mycket jag än försöker.
    Lite nyfiken. Vad är skillnaden mellan någon med osjälvständig personlighetsstörning och någon som bara allmänt är rädd för att stöta sig med andra och därför vill vara alla till lags?

• Anonym (4)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-02-22 07:36:34 följande:
    Lite nyfiken. Vad är skillnaden mellan någon med osjälvständig personlighetsstörning och någon som bara allmänt är rädd för att stöta sig med andra och därför vill vara alla till lags?
    Osjälvständig personlighetsstörning handlar inte om att vara alla till lags, det handlar om att man inte är så självständig som man borde. 

Själv fick jag diagnosen som 17-åring på BUP, trots att man inte ska sätta personlighetsstörnings-diagnoser på människor under 18. 
Svar på tråden Osjälvständig personlighetsstörning, ngn med erfarenhet av den diagnosen?