• Anonym

Uppsvälld och hård i magen av Imodium?

Fick en släng av magsjuka i onsdags, kräktes inte men blev hejdlöst lös i magen. Tog då 2 Imodium för att se om det hjälpte och det gjorde det verkligen, behövde inte gå på toa fler ggr efter det. Och har heller ÄNNU inte gjort! Magen är uppsvälld och jag mår illa, så där som när man ätit sig riktigt proppmätt, och har inte kunnat göra nummer 2 på nu över två dygn..

Är det fler som reagerat så här på Imodium? Frågan är vad som är värst egentligen, akut diarre några timmar eller förstoppning i flera dagar?

• Svar på tråden Uppsvälld och hård i magen av Imodium?
  • Anonym

Är det ingen som vet?

• mamma är bäst

Japp, det där har jag råkat ut för också. Tror att det är en ganska vanlig biverkning.

• 3xmamma

... det är ju så det verkar, bromsar tarmrörelserna. Och du har ju förmodligen rensat ut ganska bra före. Brukar ta imodium när vi reser, har stressmage, och det blir precis som du beskriver det, ibland tre fyra dagar efteråt.

• Anonym

Usch då... jaja, det var iaf inget skämt att de fungerar iaf. Då får man räkna med att det lär vara så här ett par dagar till då kanske?

• Anonym

Jag kom på att jag har laktulos hemma som min son fick då han hade förstoppning... Vågar man ta det tro?

• Anonym

Nej, jag har inte laktulos hemma. Duphalac heter det...

• Anonym

Hehe, tog 30 ml duphalac vilket är enligt fass vuxendoseringen. Skulle helst tas på morgonen egentligen, men men... Får se vad som händer.

• Anonym

Förresten, det är ingen här som använt duphalac o vet hur lång tid det brukar ta att verka?

• Anonym

Har man haft diarré så är ju tarmen ganska väl tömd så det kan absolut ta ett par dar innan man behöver gå på toa igen.
    Uppsvälld och gasig mage får man ofta i samband med magsjuka/diarré då de onda bakterierna tar över de goda och ligger och "jäser".
    Vätskebrist gör en också hård i magen, har du druckit ordentligt (man förlorar en hel del vätska vid diarré)?
    Laktulos/duphalac borde ge resultat inom nåt dygn i alla fall.

• Anonym

hur har det gått, själv tog jag ett mikro i förrgår pga förtoppning, inget ännu.. tog ducoral i morse.
    vet att man kan bli knasig i magen när man är gravid men det är inte kul.

• Anonym

Det gick toppen! Tog ju duphalac igår. Blev superfisig igår kväll och i morse kom allt ut. Nu mår jag som vanligt igen. Så skönt!!

Svar på tråden Uppsvälld och hård i magen av Imodium?