• Cookie83

Hur gör man om man vill ha en annons med fler bilder på blocket?

Nån som kan vägleda mig hur man gör en sån där fiffig annons på blocket, om man har flera saker i samma annons, och vill ha med alla sakerna på bilden man laddar upp?

Okej jag vet, det enklaste sättet är att ta kort på alla saker på samma gång, men jag menar en sån där annns med ca. 3-4 grejer som finns ibland, där de är småbilder med exempelvis nummer på varje bild, jaaaa ni fattar säkert..........?!

• Svar på tråden Hur gör man om man vill ha en annons med fler bilder på blocket?
  • NovaAlexandra

Man bygger bilden i photoshop!

• Nirnaeth

Då får du nog göra ett kollage i Paint eller Photoshop först, och sen ladda upp det på Blocket. Man kan bara ha en bild åt gången där.

• Cookie83

...fasen va dum jag är... ha ha ha. Åh jag som inte har Photo shop.... fasen

• MissBeccis

Du kan göra bilden i Paint också som Nirnaeth skrev.

• Maria84

Det funkar lika bra i Paint.. Där gjorde jag mina bilder så på kattungarna.

• Isfjord

Eller i Paint Shop Pro, eller i Macromedia, eller Corel eller...

Ja, kort sagt. ALLA bildbehandlingsprogram klarar det.

• Cookie83

Tack för eran hjälp, nu ska jag fixa och trixa lite så jag får ihop en någorlunda bra annons.

• Cookie83

Jag är så dum dum dum dum... va fasen har jag gjort, diskrensade min dator igår och till och med paint har försvunnit *SSSSSSSSSSUUUUUCCCKKKKK*

Va fasen gör man då?

• Isfjord

Kontrollpanelen, Lägg till program, lägg till windoskomponenter. Leta reda på paint och lägg till det. Troligen får du mata i skivan med din windovsversion då.

Eller också lägger du i skivan och väljer att reparera.

Se bara till att ha säkerhetskopia på allt viktigt, det kan gå snett så att du krachar hela installationen och förlorar allt innehåll på datorn.

• Isfjord

Säkerhetskopia bör du ha när du kör diskrensning också. Eller helt enkelt altjämnt. Men alltid bra att uppdatera en extra gång innan man gör något extra.

• Cookie83

Isfjord, TACK TACK TACK TACK.... tyvärr hade den rutan med tillbehör blivit utklickad när jag gjorde detta men är himla tacksam att du hjälpte mig. Ska adrig mer rensa eller något sådant utan säkerhetskopia någon mera gång *slå på fingrarna*

• Isfjord

Ska jag vara ärlig slarvar jag själv ibland...

Min värsta datortabbe var nog när jag testat Windovs 2000 första gången och skulle tillbaka till 98. Eftersom 2000 formaterat efter ett annat system såg inte det äldre W98 den rätta hårddisken, utan formaterade nästa hårddisk. 100Gb borta
    Efter det brukar jag ibland dra ur kablarna till övriga hårddiskar när jag ska installera operativsystem jag inte känner så bra.

Eller på ett tidigare jobb, ISO-revisorn frågar en säljare om han tar daglig bakup? Javist. Och var förvarar du dem? Här! säger han glatt och snurrar runt på stolen och visar en packe disketter i bokhyllan.
    Där skulle de säkert ligga bra vid brand

• Cookie83

Nu är annonsen fixad och resultatet blev skit fint. Tack så mycket flickor!

• Cookie83

Nu är annonsen fixad och resultatet blev skit fint. Tack så mycket flickor!

• Tintomara

Måste fortsätta fråga i denna tråden! Har aldrig gjort något annat i photshop än ändrat storlek på bilder så jag har aldrig byggt någon bild. Hur gör man när man gör ett collage? Mitt photoshop är på engelska så det gör ju inte saken lättare Om jag har två bilder som jag vill sätta ihop till en: Måste jag skapa ett nytt dokument? Eller kan jag föra över den ena bilden till den andra direkt och isåfall hur?

• Isfjord

Slipper jag att kallas flicka om jag svarar?

Generellt för alla bildbehandlingsprogram.
    1 Skapa en ny bild som är tillräckligt stor.
    2 Kopiera respektive bild och klistra in i bilden. Det heter olika i olika program, brukar vara något i stil med "Past as a new selection". Du kan även välja "Past as a new layer", men om du väljer "Past as a new image" blir det en ny, egen bild. Lek och se vad som händer med olika alternativ.
    Vill du att kanterna ska flyta ihop och inte synas, mönsterpassa panorama och liknande, klipper du ut bilderna med "Feather". Högre tal ger suddigare kanter. Vill du ha knivskarpa kanter ska feathervärdet vara 0.
    3 När du har lagt in alla bilder skär du rent kanterna med "Croup image", två vinklar som ligger lite omlott så att de blir som en hoptryckt kvadrat där en kant i varje hörn är förlång.

Vill du tillexempel byta ansikte på en person, eller sätta ett hundhuvud på en kattkropp behöver du inte skapa en ny bild, då startar du med basbilden och klistrar in de små detaljerna. Med suddiga kanter så att man inte ser skarvarna.

Och arbeta ALLTID MED KOPIOR. Då kan du slänga den och börja om med en ny KOPIA om det inte blir bra. Är det ett större jobb som du säkerhetssparar ibland ska du spara bilden i TIF, när du är klar kan du spara i JPG. Annars blir bilden suddigare varje gång du säkerhetssparar. Du kan även spara som en ny kopia varje gång, då kan du lätt backa fritt antal steg ifall du inte är nöjd.
    Ska du ändra storlek på en bild så att de passar ihop förminskar du den som är förstor. Att förstora en bild ger alltid sämre kvalité. Men ska du förminska hela bilden gör du det som sista steg, arbeta alltid med bilderna i så stor upplösning som möjligt.

• Tintomara

Tack killen! Jag ska testa lite ikväll och se om jag kommer igång. Satt med två förbenade bilder i eftermiddags och lyckades inte med någon av de fiffiga idéerna jag hade!

Svar på tråden Hur gör man om man vill ha en annons med fler bilder på blocket?