Vänta till fyllda 36 innan ens försöka få barn??
Hur tänker ni kring detta?
Min kille (sedan 4 år) vill vänta med att börja försöka få barn till 2013. Jag fyller snart 32 och han blir 35...
Skulle ni vänta in att han blev "redo"?
Hur tänker ni kring detta?
Min kille (sedan 4 år) vill vänta med att börja försöka få barn till 2013. Jag fyller snart 32 och han blir 35...
Skulle ni vänta in att han blev "redo"?
Det finns ingen garanti att han vill då heller, även om han lovar och bedyrar och skriver kontrakt på det nu så kanske han känner att han vill vänta lite till, eller så kanske han inte ens vill ha barn!
Det är inte så jättesent att få första barnet vid 36-37, men frågan är hur pass mycket längre man vågar vänta efter 36???
aldrig i livet.
kvinnas fertilitet börjar sjunka sakta efter 27, snabbt efter 36. risken för olika komikationer som miomer, hormonrubbningar och endometrios ökar efter 30.
jag har själv fått endometrios diagnosticerad när jag var 30 och hade svårigheter att bli med barn.
jag har flera tjejkompisar som var i din sits och väntade tills killarna blev redo för barn vid 35. bara en av de fick barn vid 36 utan inga problem. de flesta kämpar fortfarande med ivf-er, olika hormonbehandlingar och kriser som ofrivilligt barnlöshet orsakar.
utifrån du skriver har jag känsla att din kille har bristande kunskap om hur fertiliteten funkar, annars hade han inte krävt en sådan riskant sak av dig. ni kan tillsammans surfa lite på nätet om den biologiska klockan och risken med att vänta med barn (om ni nu verkligen vill ha barn tilsammans), det finns bra info om det.
om ni börjar med bebisverkstaden nu, chanserna är ganska bra att ni får barn, även om det visas att ni har fertilitetsproblem.
fertilitetsbehandlingar ger sämre resultat hos kvinnor som är äldre en 35.
Ja, vill han inte så vill han inte. Jag ser inte själv framemot att få barn, utan vill skjuta upp det så länge det bara går och hoppas att man då tänker annorlunda. Tyvärr tror jag risken är att man inte ändrar sig.
Tja... om man han bra skäl för att vänta så kan man ju göra det, men då ska det ju vara ett gemensamt beslut, precis som det att skaffa barn...
Vad anger han för skäl?? OM jag var den som ville ha barn och min man inte, så skulle jag allvarligt fundera på om det är honom jag vill leva med... Man kan inte tvinga någon av skaffa barn, men man kan inte heller tvinga någon att avstå från barn..
GLÖM INTE EN SAK!!!!! Barn är inget man SKAFFAR!!!! Dvs man ska inte tro att man blir gravid på första försöket bara för att man bestämt sig för att man är redo!!!!!!
Jag väntar vårt första barn efter över ett års kämpande och en lyckad IVF Tänk på att många som får hjälp via IVF inte ens har några fysiska hinder för att bli föräldrar, vi är ett sånt par!!
Jag kommer nästan vara 38 när bebis landar hos oss, och det för att min man och jag träffades sent i livet...
Jag skulle aldrig skaffa barn mot någons vilja. Att vara 32 är ingen ovanlighet idag när man får barn.
Jag vet inte om jag skulle våga vänta.
36 är kanske inte jättesent, men det är många som inte blir gravida direkt. Tänk om det vid 36 visar sig att ni har svårt att få barn? Om det tar några år bara att bli gravid överhuvudtaget, eller om ni försöker i några år och inget händer?
IVF fungerar heller inte alltid.
Och som sagt, han kanske inte är redo då heller.
Men det beror på hur viktigt det är för dig, om du vågar ta den risken.
Att bli redo är heller kanske inget man ska vänta på, det kanske är något man får se till att bli när man själv eller partnern blir gravid. Det kommer oftast inte att dyka upp någon perfekt tidpunkt.
Jag är också orolig för fertiliteten och alla extra risker, samt att han inte ska vara "redo" då heller. För det finns inga egentliga skäl till att vänta, inga utlandsvistelser eller studier eller annat.
Jag vill inte heller ha barn här och nu, men inser att om vi ska få de 2-3 barn vi vill ha måste vi börja nån gång, annars kommer det inte vara så troligt att det blir som vi vill, alls.
Något tips på hur man kan få honom redo snabbare? Han tycker jag tjatar om barn, men vad jag vill är att få honom att tänka mer realistiskt på det hela.
Det är verkligen dags! Jag undrar just i mitt stilla sinne hur mina kompisar (som är 35-36 år) tänker, om de vill ha mer än ett barn är det verkligen dags att sätta fart!
Killar hatar press, men du får kommunicera tydligt att 4 år känns för länge för dig!
En metod är att föreslå att ni tillsammans beslutar om uppehåll med preventivmedel en avgränsad period, t.ex fram till sommarsemestern, och "ser vad som händer". Många barn har blivit till på detta sätt
tycker man är ganska så gammal att skaffa sitt första barn efter 35
Tack för rådet! Jag ska se om det går att få till en sådan testperiod-variant! Misstänker att han inte är så lättövertalad än på ett tag, men efter sommaren kanske?
Nästan inga av våra vänner har börjat få barn, eller planera heller, och killen argumenterar så att "Tror du inte att nån av NN, NN eller NN kommer få barn - ni är ju lika gamla?"