Ethi skrev 2009-01-02 23:04:53 följande:
Jag såg det också och jag tyckte att det var jättebra! Och rörande och gripande och sorgligt... Det enda trista var tanten i panelen som verkade ha hakat upp sig på tvångsadoptioner av familjehemsplacerade barn och verkade envisas att prata om det, medan alla andra pratade om _frivilliga_ adoptioner. Det är ju faktiskt två vitt skilda saker!
Håller med om allt! Jag blev också irriterad på den damen, hon gjorde inget seriöst intryck, för hon lyssnade inte på vad de andra pratade om. Synd. Frågan är ju brännande. Men att referera till en studie från 1978... Man häpnar ju!
Sen sa nån nåt om att utredningarna var för dåliga. Men de kan väl utreda de familjer som ska adoptera nationellt på samma sätt som vi som förväntas adoptera internationellt. För de kan väl inte på allvar mena att alla våra utredningar är undermåligt utförda? Eller så missförstod jag.
Fast visst är det lite konstigt att när det gäller nationella adoptioner (eller snarast frånvaron av dem) så pratar man BARA om de biologiska föräldrarnas rätt till sina barn. Medan man i de internationella adoptionerna talar om barnens rätt till familj. Vart tog det synsättet vägen i Sverige??