• Lady Bling

Brukar förskolor ha stängt på sommaren? Hur gör ni som pluggar på somrarna när ni har barn som går i förskolan?

Brukar förskolor ha stängt på sommaren? Hur länge i så fall?

Ska börja plugga nu i vår och då har man ju sommarlov, men då måste man ju jobba om man ska få in några pengar.

Hur gör man då med dagis?

Hur gör ni som pluggar på somrarna när ni har barn på förskola?

• Svar på tråden Brukar förskolor ha stängt på sommaren? Hur gör ni som pluggar på somrarna när ni har barn som går i förskolan?
  • flisan16

Oftast brukar de slå ihop olika förskolor under sommaren så det blir sommardagis under 4 veckor o resten brukar det vara som vanligt.

• Moa81

hejsan!

jobbar på en förskola i dalaran och vi har öppet heeeela sommaren med undantag för midsommar helgen dvs röda dagar har vi stängt inte ens idag hade vi stängt...

kram

ღ Hilma 070330 ღ
  • April Mamma

Om den ord.förskolan har stängt så måste dom ordna med en närliggande förskola. Dom flesta förskolorna samarbetar under loven. En förskola för inte bara stänga, utan måste se till att det finns omsorg hela tiden.

• Majras

Ja, vårt ordinarie dagis är stängt, men de har ett sommardagis under de 4 veckorna.
    Men eftersom det är begränsat med personal och kanske inte ord personal så brukar de vädja till fl-lediga och studerande att ha sina barn hemma den perioden

• Helena83

Hos oss slår vi ihop förskolorna unde julimånad. Alla kan ju inte vara lediga smatidgt så det måste finnas något ställe som är öppet för att erbjuda plats

• Fru Humla

en del förskolor har semsterstängt då måste de erbjuda en reservplats på ett annat dagis. så om du behöver dagis så kommer det att ordnas fats inte på ert ordinarie ställe.
    vi har försökt pussla våra semestrar för att slippa använda det andra dagiset men det är för att vi skulle behöva det bara några dagar.
    nu är jag arbetslös så om jag får jobb till sommaren så kommer vi behöva använda reserven å då är det ju bara att gilla läget.
    hoppas det löser sig för er!

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • linedja

Alla förskolor brukar inte ha öppet, men jag tror att de allra flesta kommuner erbjuder barnomsorg på något sätt. I vår kommun har de en eller några förskolor öppna. Personalen kan då komma från vilken fsk som helst, men jag tror att de försöker fixa så att någon som barnet känner jobbar åtminstone första dagarna.

• Veladis

Det ska alltid finnas barnomsorgsalternativ öppna.
    Hur det ordnas beror främst på hur mycket barn som behöver omsorg. Ibland slår man ihop avdelningar, ibland hela förskolor. Men ngt alternatvi finns det. Före sommaren får man som förälder lämna in en lapp om/när barnet ska vara ledigt (när förädern har semester) och så beräknas det hur mycket barn det blir.

• April Mamma
    susieq82 skrev 2009-01-02 21:43:59 följande:
    semester anyone????;)
    Klart att man ska ha semester...men Ts studerar ju och behöver antagligen arbeta under sommaren för att få lön/pengar. = behöver barnomsorg.
  • Teskedsmamman

Hur gör annars de som jobbar?! Det är ju inte alla som har semester... självklart har förskolorna öppet, men är man själv hemma ska ju barnet vara hemma också.

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • susieq82

det förstår ja absolut. Jag arbetade på en förskola innan jag blev mammaledig och många somrar så var det så att en del föräldrar förfärades över tt dagis var stängt under ca 4 veckor. Då pratar ja om dom som lämna sina barn vid sju och hämta dom vid fem....det tycker ja är synd.

• Jontesfru

enskilda förskolor kan stänga utan att erbjuda alternativ, men kommunala förskolor erbjuder alltid alternativ.

Mamma till Anton 12år och Axel 1½ år
  • UmeåElin

April Mamma skrev 2009-01-02 21:39:41 följande:

Om den ord.förskolan har stängt så måste dom ordna med en närliggande förskola. Dom flesta förskolorna samarbetar under loven. En förskola för inte bara stänga, utan måste se till att det finns omsorg hela tiden.
    Måste bara få påpeka att denna förskola inte behöver vara "NÄRLIGGANDE", här i Umeå kan två-tre stadsdelar slå ihop och jag vet föräldrar som fått cykla ca.30 min från sin ordinarie förskola, vilket man också kan vara beredd på. Plats bör ska du dock ha rätt till.
  • April Mamma
    UmeåElin skrev 2009-01-02 22:22:48 följande:
    April Mamma skrev 2009-01-02 21:39:41 följande: Måste bara få påpeka att denna förskola inte behöver vara "NÄRLIGGANDE", här i Umeå kan två-tre stadsdelar slå ihop och jag vet föräldrar som fått cykla ca.30 min från sin ordinarie förskola, vilket man också kan vara beredd på. Plats bör ska du dock ha rätt till.
    Ok. Det kanske är olika beroende vart i landet man bor, men här i Sthlm så är det "rektorsområdesvis" (iallafall där vi bor..) och när jag arbetade inom barnmosorgen så var det alltid en närliggande förskola.

Oavsett närheten så skall man i allafall ha rätt till barnomsorg =)
  • Sanda

vår förskola har stängt en månad i juli men det finns en fsk i kommunen som har öppet för alla. Jag läser och kommer antagligen jobba men sparar oxå pengar nu redan innan så jag kan vara ledig någon vecka. Resten kommer min man vara hemma

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
Svar på tråden Brukar förskolor ha stängt på sommaren? Hur gör ni som pluggar på somrarna när ni har barn som går i förskolan?