• Kinne79

Du som hade budgetbröllop. Se hit!

Äntligen har vi tagit tag i bröllopstankarna på allvar och har nu till 95% bestämt att vi ska gifta oss i Maj.

Vi vill ha ett enkelt och gästvänligt bröllop och jag skulle nu vilja ha tips och ideér från er. Hur var era bröllop? (Lokal, mat, dryck, gäster, musik m.m)

Vad la ni krut på och vad sparade ni in på?

Vad tycker ni att ni kunde spenderat lite mer på eller vad tycker ni att ni spenderade för mycket på?

• Svar på tråden Du som hade budgetbröllop. Se hit!
  • Hannah76

Kolla runt bland bekanta efter lokal (någon kanske kan hyra genom sitt arbete mm), titta runt på priser för catering (titta även på ställen som tex kockskolor/utbildningar), tänk ienom vad det är ni vill ha - vad är viktigt för er och lägg pengarna på det, titta på kläder redan nu- vissa hyrbutiker säljer ut sina kläder till väldigt bra priser, titta även på tex tradera efter klänning.

• Majsan70

Vi gofte oss i hemlighet med enbart barnen närvarande. ( de visste inte heller något).

Efteråt gick vi på Liseberg, åt en god middag o hade en trevlig kväll hela familjen.

Vi skickade mass sms till familj o vänner med den goda nyheten.

Min bror erbjöd sig att catera till festen vi hade senare i somras. Det blev grillat med goda tillbehör på deras altan i den härliga sommarvärmen. God bål o vin o öl, men inte i några mängder. Vi var väl en 20 pers o några till kanske.

Otroligt enkelt men så fantastiskt roligt!

• nomana

Definiera budgetbröllop. Vi höll oss till en ganska låg budget (vad vi tycker) i och med att vi exempelvis lagade maten själva, men var ungefär drar ni gränsen? Och hur många gäster hade ni tänkt er?

Ett sätt att hantera kostnader som skenar iväg som tydligen blir vanligare är att man tar ut en kuvertavgift. Då bidrar gästerna till festen istället för en present, och ärligt talat, kommer en salladsskål vara ett lika fint minne för er om 50 år som att ni kunde dela dagen med er släkt och era vänner?

• Knubbe12

Lade ut ca 40 000-50 000:-. Så här i efterhand så skulle jag ha sparat in på håruppsättning (finns alltid någon man känner som är hyfsat duktig), smink och brudbukett. I övrigt så ångrar jag ingenting! ;o)

• drea

Vi hade bara middag för föräldrar och syskon, sen gardenparty lite senare (ca 3 veckor) för släkt och vänner. Vi ville gifta oss i Sandhamn i Stockholms skärgård, så då gjorde vi så för att inte kostnaderna skulle rusa iväg!

• Funkyiore

Jag håller med nomana. 

En kuvertavgift är faktiskt ett bra alternativ, om än inte alltid uppskattat hos alla bröllopsgäster. Min närmsta väninna och hennes man, valde det alternativet och kunde då bjuda in alla sina nära och kära (vilket blev närmare 100st). Som gäster uppskattade min man och jag, undvikandet av dilemmat över bröllopspresent . Men det fanns människor som tackade nej till bröllopet pga kuvertavgiften.
    Våren är alldeles för långt bort
  • Kinne79

Budget, hmm vi vill få ner priset så gott det går. Större delen av festen kommer vara utomhus. Det kommer bli ca 40-50 gäster. Vi har tänkt oss buffe och sedan tårta och kaffe.

• Esthery

Vi hade 70 gäster. Vi bjöd på paj och salladbuffé som våra föräldrar lagade själva, tårtorna gjorde några släktingar, och så hjälpte några kompisar till min mamma till och serverade.
    Festen hade vi i församlingshemmet - vet ej vad det kostade min pappa stod för det men det var nog bara några hundra.
    Min klänning sydde en kompis - gick på 1700 (varav 1000 för jobbet) min mans kostym 2000 blommor fixade svägerskan som är florist och hår och smink gjorde jag själv.
    Min bror och hans vänner stod för underhållningen (gratis)
    Fick låna en fin merca-cab av en kompis att åka i (gratis)

sedan var det ringar och fotograf som kostade en hel del
    alltihop gick iaf på runt 20.000:- inte alls farligt för en underbar dag :)

Man kan nog få ihop en ordentlig fest på lite pengar om man bara klurar lite :)

• Kinne79

Nja, kuvertavgift vill jag inte ha. Det finns pengar, men vi vill hålla nere kostnaderna ändå.

• nomana

Man kan ju också säga till gästerna att man som bröllopspresent gärna tar emot ett bidrag till festen, men att det inte är ett måste. Det blir kanske lite svårare att beräkna hur mycket allt får kosta, men troligtvis så kommer det ändå att trilla in en slant så att det är lättare att ha råd med festen. Få kommer ju till ett bröllop utan present ändå, så det kanske inte blir ett så stort bortfall av gäster när paret önskar sig ett bidrag, men inte tar ut en regelrätt kuvertavgift.

Svar på tråden Du som hade budgetbröllop. Se hit!