• Lingon

Smärtsamma sammandragningar i vecka 25... Någon som har något råd?

Igår vaknade jag på natten av att det krampade långt ner i magen på höger sida. Det höll i sig i 20-30 minuter och släppte sedan. I natt så fick jag två värkar som var ca 15 minuter långa, den senare lite längre. Den andra kom ca en kvart efter den första värken. Nu satt det på båda sidorna av magen, liksom vid äggstockarna, det strålar ner i benen och molade i ryggslutet. Magen blir hård vid dessa tillfällen, därför tror jag att det är sammandragningar.

Jag är relativt smärttålig och det här gör riktigt ont. Vid smärttopparna vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen och jag kan inte röra mig.

Igår ringde jag BM och frågade och hon sa att hon inte riktigt visste vad det var men att det kunde vara kramp i ligamenten. Hon frågade mig om magen blev hård och det hade jag inte tänkt på att den blev första natten, men nu i natt märkte jag att den var det. Hon frågade också om det släppt helt och det hade det gjort då. Men nu idag så molar det lite i ryggen och jag har haft ganska mycket sammandragningar som ioförsig inte gjort ont, men det känns som att det onda ligger i bakgrunden och lurar. Jag har inte haft någon blödning och jag har känt liten sparka.

Jag bara undrar om det är någon annan som fått förvärkar så här tidigt och om det känns för er så som jag beskrivit det? Om det är som det ska så kan jag stå ut med det. Men jag blir orolig att det inte är som det ska när det gör så här ont!

Jag har tid hos BM på torsdag morgon, kan jag vänta tills dess eller bör jag kolla upp detta innan?

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Smärtsamma sammandragningar i vecka 25... Någon som har något råd?
  • flygplan

hej, jag tycker att du ska ringa förlossningen och prata med dem, du kanske kan få åka in och kolla så att det inte sätter igång eller så att det går att vara förberedd ifall det sätter igång..ta det säkra för det osäkra och ring dit..

• Lingon

Tack för ditt svar! Blev lite otålig...

Ja, jag ska nog ringa och fråga. Tack igen!

• Nillis

Detta hände mig i vecka 22 (då hör man till gyn-akuten men efter vecka 23 så hör man till förlossningen). Det jag fick göra var att komma in, de gjorde en gyn-undersökning och kollade att jag inte öppnats något och så gjorde de ett ultraljud för att kolla att barnet mådde bra och att moderkakan inte hade börjat lossna. (Tidiga sammandragningar kan tydligen vara ett teckan på detta). Som tur var var allt bra, men det råd de gav mig var att om jag fick sådana sammandragningar igen så skulle jag lägga mig ner en timme, och hade de inte gått över då så skulle jag ringa/komma in.

Hoppas att allt går bra! Nillis.

• TeresaP

Jag har känt lite sammandragningar (vecka 21+2 nu). Du är lite längre gången, men för mig hjälpte det att ligga på rygg en stund och värma platsen där jag kände smärtan, sedan lade jag mig åt sidan med en kudde som stöd under magen.

• svanhild

Jag är i v 24 och i måndags hade jag jätteont i ryggen, molande värk (som mensvärk) som strålade ner i benen. Det gav sig inte fastän jag vilade. Jag har inte haft ont i rygg eller känt av sammandragningar tidigare i graviditeten. Så jag fick komma in och de kollade upp att förlossningen inte startade. Enl. dem så var allt ok och att det kom såhär plötsligt på mig (det var för övrigt över dagen därpå) trodde dem berodde på att jag haft problem med magen i helgen och att det stressat livmoderna att börja ha sammandragningar. Det kan även bero på urinvägsinfektion tydligen. Ring och hör tycker jag! Alltid skönt att prata med dem som är mer erfarna :)

• Lingon

Tack för alla svar!

Jag pratade med förlossningen igår och det verkar ändå som att det troligaste är att det var kramp i ligamenten, bara det att när kroppen blir så ansträngd så får man sammandragningar ovanpå det. Värkar är tydligen kortare och håller inte i sig så länge som dessa kramper gjort. Det känns skönt att veta! Och i natt fick jag inga kramper!

Kram tiller alla som var gulliga och försökte hjälpa till!

• Bea 73

Ring in till förlossningen. Ta det lugnt o vila!!!!!!!!!!!

• michiara

man kan få bricanyltabletter som gör att de klingar av eller åtminstone inte är smärtsamma

• silhuett

Jag har fått det några gånger sen i vecka 17 (är i vecka 22 nu).
    Får kraftig molande värk i ryggen, som sen även går över i magen. Fast för mig håller det bara i sig i 5-10 minuter, tack o lov
    Har inte pratat med min BM, men ska fråga på nästa besök (v. 25).

• Lingon

Jag har varit på besök hos BM nu och hon var också övertygad om att det var kramp i ligamenten jag fått och att det inte var något farligt för bebisen men om det fortsatte kunde det vara jobbigt för mig. Det är för att livmodern växer så mycket nu tydligen. Jag har inte känt av något nu på 2 nätter så nu känns det lugnt och fint.

Svar på tråden Smärtsamma sammandragningar i vecka 25... Någon som har något råd?