• Anonym

Ngn som tagit körkort utan skola?

Som rubriken lyder.
    Går det att ta körkort utan att gå på körskola?
    Jag menar alltså att man bara kör tillsammans med någon privat, sen skriver man teori, gör halka och uppkörning på någon skola? Förstår ni hur jag menar?
    Det måste ju nästan bli billigare?

• Svar på tråden Ngn som tagit körkort utan skola?
  • ericas mamma

aa det går, bara att kontakta en skola och se om det går just med dom, vet inte om alla går med på det, men bara att höra sig för

• diamanten

Varför skulle du göra halka och uppkörning genom en skola? Det går lika bra att ordna själv.

• MajasMat

uppkörningen beghöver du inte boka genom någon skola tror jag.. det är vägverket. så du behöver inte ha med någon skola att göra överhuvudtaget.. men det är svårt att klara en uppkörning utan att ha tagit någon lektion alls kan jag tänka mig.

• Anonym

ja, det går att ta allt privat, även halka och uppkörning.

• Dahlia

Jag tog mitt körkort helt privat. Hade ingen kontakt med nån skola alls!
    Körde med sambon och gjorde teorin själv, min pappa och min sambo hjälpte mig att förklara vissa saker i teorin bara.
    Bokade allt själv, teoriprov, halkbana och uppköring.

Klarade dessutom både teori, halkbana och uppköring på första försöket så det går att göra allt själv.

Dessutom blev det mycket billigare!

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är vår lille Eddie här
  • Vaja

Ja det går att göra det helt utan skola. Det gjorde jag. Och man behöver inte alls gå genom skola för att boka tid för halkkörning, teoriprov och uppkörning. För halkkörning ringer man bara till den banan där man skall göra den. Teoriprov och uppkörning bokas via vägverket. Det går att göra via nätet.

Jag gjorde det hela med hjälp av min man för 3 år sedan. Gick på 4500:- i faktiska kostnader. Fick tyvärr skriva upp och köra upp två gånger, fast det var eget fel att det blev så.

• Anonym (Nyfiken)

Hur går man till väga om man vill köra privat utan ngn skola alls?

Om man ska köra privat behövs väl tillstånd för att övningsköra privat,vart får man tag i detta?

Och vart bokar man allt som teroriprov,halkan och uppkörningen?

• Vaja
    Anonym (Nyfiken) skrev 2009-01-03 15:03:44 följande:
    Hur går man till väga om man vill köra privat utan ngn skola alls?Om man ska köra privat behövs väl tillstånd för att övningsköra privat,vart får man tag i detta?Och vart bokar man allt som teroriprov,halkan och uppkörningen?
    Nu måste den man skall övningköra privat med gå en introkurs. All info finns på Vägverkets hemsida. www.vv.se

Teoriprov och uppkörnings bokas via vägverket.
    Halkkörningen via den halkbanan man vill köra på. Sök efter halkbanor på Eniro.
  • Anonym (Mia)

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-01-03 15:03:44 följande:

Hur går man till väga om man vill köra privat utan ngn skola alls?Om man ska köra privat behövs väl tillstånd för att övningsköra privat,vart får man tag i detta?Och vart bokar man allt som teroriprov,halkan och uppkörningen?
    Numera så måste den du övningskör med ha gått en utbildning på körskolan. För att få ett tillstånd.
    Du ansöker om att få övningsköra med den och den personen via vägverket och då får du även lov att göra ögontest som du skickar med. För att garantera allt.
  • Anonym (ja)

Hej!!

Ja det går bra att göra allt utan att ha en körskola inblandad!

Att göra:

*fixa körkortstillstånd (om ej redan gjort)
    *gå handledarutbildning (om ej redan gjort)
    *boka halkkörning och göra den, ring direkt till halkbanan och boka tid.
    *boka tid för teoriprov och uppkörning hos vv.

//en trafiklärare

Svar på tråden Ngn som tagit körkort utan skola?