• EllieMay

Konstig plupp på ögonvitan!

För ett par månader sedan upptäckte jag en konstig liten klutt på ögon vitan, som var utåtstående gul,beige-rosa i färgen, kanske 2 millimeter i omkrets.

Försvann dock efter några månader, men undrar vad 17 detta kan ha varit. hade inga andra symtomer eller så.

Någon som varit med om liknande???

• Svar på tråden Konstig plupp på ögonvitan!
  • EllieMay

helt otroligt, ingen? Jag måste vara unik

• kaosmaskinen

Ha, nejdå du är inte unik, jag har sett det förr och vet vad vad det antagligen är, men minns just nu inte vad det heter. Något på pen eller pin...fan att man har minne som en guldfisk. får återkomma.

• EllieMay

men är det något farligt?

• kaosmaskinen

Nej inte alls Man vet inte vad de beror av riktigt. Det finns någon teori om solskada men den verkar lite osäker. Förutsatt alltså att det var det du hade, svårt för mig att säga som inte undersökt ditt öga...men det låter iaf som det där pen/pin...something something (som du märker är inte ögon mitt favoritområde )

• EllieMay
    Svar på #5
    kaosmaskinen skrev 2009-01-05 19:40:27 följande:
    Nej inte alls Man vet inte vad de beror av riktigt. Det finns någon teori om solskada men den verkar lite osäker. Förutsatt alltså att det var det du hade, svårt för mig att säga som inte undersökt ditt öga...men det låter iaf som det där pen/pin...something something (som du märker är inte ögon mitt favoritområde )
    haha. Men denna skada ser det ut som en liten utväxt från ögat då eller, har du bilder på detta att hänvisa så jag kan jämföra. Är inte orolig då jag ej haft andra symtom men kan vara kul att veta.
  • karet

hittade detta:

Pinguecula

benign vit förtjockning nasalt på konjunktiva kan föregå ett pterygium brukar debutera i 30-40-årsåldern recidiverar ofta om det tas bort Pterygiumtriangulär konjunktival överväxt över kornea nasalt mot centrum pga kronisk irritation radierande kärl kan ev ge upphov till astigmatism och synnedsättning operation om tillväxten inte avstannar eller om det når pupillen
  • EllieMay
    Svar på #7
    karet skrev 2009-01-06 01:33:09 följande:
    hittade detta:Pinguecula

benign vit förtjockning nasalt på konjunktiva
    kan föregå ett pterygium
    brukar debutera i 30-40-årsåldern
    recidiverar ofta om det tas bort Pterygium

triangulär konjunktival överväxt över kornea nasalt mot centrum pga kronisk irritation
    radierande kärl
    kan ev ge upphov till astigmatism och synnedsättning
    operation om tillväxten inte avstannar eller om det når pupillen
    Shitt förstår inte ens hälften
  • karet

hehe, ne det kanske var lite svårt att förstå när man inte läst det andra jag läst.. haha, såg det nu..

men iaf, pterygium kommer av antingen för torra miljöer, för dammiga miljöer eller av för mycket solexponering (den vanligaste orsaken).. den är lite mer triangelformad och kan "flytta" sig i ögat, in mot pupillen..

dock verkar det mer som det var pinguecola du hade, 

vilket är en gulaktig upphöjning på ögonvitan. Den är tydligen oftarlig och ger inga symptom, men kan ibland bli röd, inflammerad.

• EllieMay

Karet

haha fan fick nästan panik där över det pterygium, såg hela cenariumet av operationer hihi.
    Dock så är min plupp minimal, och mindre än tidigare.
    Konstiga är bara att denna sitter under den övre ögonlocken.

Pinguecola, stavas det så för hittar inget om det på nätet

• karet

pinguecula (jag hade råkat skriva o istället för u).. du borde hitta en del om du söker på det =)

inget att oroa sig för iaf!

• EllieMay

ah tack snälla du. Pingecula liknar mer det jag har, fast min ärmindre tack och lov.
    Tack snälla du för svaret nu slipper jag grunna ihjäl mig

• karet

det var så lite så.. nätet är en uuunderbar plats med oäääändlig information.. haha.. skämt åsidor, det är ju rätt fantastiskt hur mycket man inte vet, och hur lätt det är att få reda på saker :)

• kaosmaskinen

Ja där satt den! Pingecula var det jag menade. Tänkte alltid på Pingu förut när jag skulle komma ihåg namnet, men vad hjälpte väl det

Svar på tråden Konstig plupp på ögonvitan!