Jurist på internet?
jag vet att de ska finnas en del sidor på internet med gratis jurist på som man kan maila till och ställa frågor gratis och få svar inom några dagar.
vilka sidor finns? har ni testat någon och vad tyckte ni? vilken är bäst?
jag vet att de ska finnas en del sidor på internet med gratis jurist på som man kan maila till och ställa frågor gratis och få svar inom några dagar.
vilka sidor finns? har ni testat någon och vad tyckte ni? vilken är bäst?
www.hemmetsjournal.se/Nytt-pa-sajten/Sajtnytt_reportage/Mot-HJs-nye-jurist/
Ingen aning om det är bra dock.
stockholms universitet har en org som heter lawline (googla adressen), tror att liknande gratisnummer finns på uppsala universitet. Det finns även möjlighet att få gratis rådgivning vid vissa kvinnojourer om jag inte minns fel (om problemet rör situationer om t ex våld eller farliga separationer)
behöver du ett konkret råd kanske det kan vara värt att iallafall konsultera en jurist. de sidor som finns på nätet håller nog inte superkvalité (mest studenter vad kunskaper och ambitioner/vilja nog är bra men nyckeln till en bra juridisk analys=rätt svar, bygger på erfarenhet). Annars kan man ju alltid försöka slänga ut sin fråga på en juridik-tråd (man får akta sig för "tyckare" bara..
lycka till
Som jurist måste jag starkt avråda från så kallade gratis juristtjänster som finns lite varstans på nätet. De som lämnar information har inget som helst konsultansvar för den lämnade informationen, till skillnad från om du uppsöker en jurist som du betalar för. Lawline drivs, såvitt jag känner till, av juriststudenter som må ha hyfsade teoretiska kunskaper men saknar all form av praktisk erfarenhet.
Jag blir lika förvånad varje gång folk tror att de skall kunna få bra gratis juridisk rådgivning i någon större utsträckning. Tror samma personer att det går att hitta "Så opererar du dig själv fri från sjukdomen i tre enkla steg - enkelt och helt gratis" eller "Så öppnar du en egen skola hemma för dina barn - kringgå skolplikten"???
alltså jag har bara lite allmänna frågor. ingen ting allvarigt eller sådant jag skulle ju kunna läsa mig till de i lagboken själv men de skulle ta sådan för grymmad tid :S
ja att gå till advikaten är gratis första besöket iaf här vart jag bor men de är så löjliga saker inget rättsligt så de känns menings löst att slösa någons tid pga lite nyfikenhet..
men löser de på nått sätt
TigerLinn: Ja, sorry om jag lät lite hård, det sista stycket var mer en allmän reflektion. Precis som Idispidis skriver är det bara så mycket värt att offra några tusenlappar på en bra jurist om det rör pengabelopp som är så mycket större.
Vad är din fråga?
ja de handlar om hur olika myndigheter får bete sig och vilka lagar som gäller...