• SuperSuf

Tysk-svensk översättning på nätet?

vet någon om det finns en sida på nätet där man kan få tyska översatt till svenska??

• Svar på tråden Tysk-svensk översättning på nätet?
  • Isfjord

Både Google och Altavista översätter Tyska - Engelska - Tyska.
    Både enstaka ord, stycken och hela hemsidor. Vid översättning av hemsidor skriver du in adressen och surfar med Google/Altavista som frames upptill.

lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
    Översätter bara ett ord i taget. Har inte Tyska, men enda fungerande jag hittat som har med Svenska.

Det är ganska ovanligt med små språk i program som översätter mer än ett ord eftersom det blir MYCKET dyra program.
    Största problemet med maskinöversättning är ord som betyder flera saker.

Tag tillexempel Svenska ordet vind.
    Ett program som översätter allmänt eller byggrelaterat måste kunna analysera resten av texten och avgöra om ordet "vind" i detta fall betyder "luft i rörelse", "skevhet" eller "översta våningen på ett hus".
    På en byggbeskrivning för ett hus kan det stå hur hög vindstyrka huset ska hålla för, hur stor tolleransen är på vindhet/skevhet eller hur många kvadratmeter vindsutrymmet är på. Det måste programmet kunna se.
    Ett datorprogram som enbart översätter väderleksrapporter är enklare, där betyder "vind" alltid luft i rörelse och de andra två kan uteslutas, programmet behöver inte känna till alternativen. Sedan finns det säkert andra ord i en väderleksrapport som kan betyda olika saker i olika sammanhang...

• SuperSuf

Tack, men jag har försökt förstå på engelska men det gör jag inte. *ler*

Någon annan sida där man kan få det till svenska??

• Isfjord

Hmm, jag började undra om det verkligen tog en kvart att skriva. Men sedan kom jag på att telefonen ringde mitt i texten

• SuperSuf

*puff* ingen tysk-svensk?? Behöver verkligen hjälp med en text...

• germx

Om det bara är en text så kan du ju annars säga vilken så finns det säkert ett flertal här som kan översätta den (bla. jag).

• germx

Annars verkar jlhms förslag vara bra. Fungerade mycket bra från svenska till tyska :P

Svar på tråden Tysk-svensk översättning på nätet?