• Anonym (orolig)

Xanor okej vid enstaka tillfälle??

Hej!

Har en liten fundering. Jag lider av en depression (som visserligen är mycket bättre nu ) men jag har haft Xanor tabletter vid behov. Har inte tagit någon nu på en månad. Tidigare tog jag kanske 2 per vecka, ibland mindre, ibland mer.

Sen blev jag gravid. Är nu i vecka 6, snart 7.

I slutet av januari ska jag åka utomlands och min största fobi är flygplan. Alltid när jag åkt tidigare har jag fått ta lugnande för har råkat ut för panik ett antal gånger uppe i luften och det är inte roligt kan jag lova er.

Va nu hos gyn i tisdags på VUL. (Allt såg fint ut by the way ) Eftersom jag är orolig för flygresan frågade jag honom om han tyckte det var okej att ta en Xanor på ditresan och en på hemresan, eller om det var skadligt för barnet. Då svarar han att det är helt OK. Att det skulle vara mycket värre om man tog en liten dos varje dag.

Någon mer som tagit Xanor nån enstaka gång under sin graviditet, eller har någon ytterligare kunskap om detta?

Jag har ju liksom hellre ångest i 6 timmar än att skadar mitt barn. MEN är det inte så farligt (som läkarn verkade mena) så tar jag ju hellre en tablett och får en lugn flygresa. hmm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-03 02:07
    Kanske skulle tillägga att Xanor är lugnande medel för er som inte vet.

• Svar på tråden Xanor okej vid enstaka tillfälle??
  • Anonym (lilli)

Vid enstaka tillfällen ska det vara okej! du är ju så tidigt i din graviditet att det inte gör någonting!

• Anonym (lilli)

jag menar att om du måste fortsätta med medicininering varje dag mot ångest så borde du prata med läkare.

• Anonym (psyk :))

Hej.

Jag är gravid i 18e veckan och åt 3 xanor om dagen dom första 3 månaderna ca, sen bytte vi (jag o läkaren) ut dom mot stesolid, äter nu 2 st om dan.
    I början av min ångest, för ca 2 år sen, åt jag 8!! xanor om dagen, men jag bad självmant att få trappa ner för jag var inte mig själv! Nånsin!!
    Jag ville sluta med xanoren direkt när jag fick reda på att jag var gravid men min läkare avrådde STARKT. Han sa att det är bättre med en mamma som mår bra och äter medicin, än en mamma med ångest.
    Bensodiazepinerna skadar INTE ditt barn! ÄVEN om du äter SMÅ doser varje dag! Lyssna inte på allmänläkare etc. Lyssna på läkarna inom PSYKOLOGIN :)

Dom sista 3 månaderna av en graviditet däremot, ska man helst inte äta dom varje dag. Ev vid behov. Detta är för att bebisen inte ska födas med abstinensbesvär!!

Hoppas du fått svar på din fråga, o ha en skön semester!!!

KRAM

• Anonym

Läkaren vet naturligtvis vad han gör men så här står det att läsa om graviditet och Xanor i fass.

Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.

Alprazolam passerar placenta och går över till fostret och kan efter kontinuerlig tillförsel under längre tid av graviditeten ge upphov till hypotoni, påverkan på andningsfunktionen och hypotermi hos det nyfödda barnet. I enstaka fall har också abstinenssymtom hos barnet rapporterats. I djurstudier har tillförsel av bensodiazepiner under dräktigheten givit upphov till gomspalt, CNS-missbildningar och kvarstående beteenderubbningar hos avkomman. Under graviditet bör därför bensodiazepiner ges endast på strikt indikation och sedan moderns behov vägts mot riskerna för fostret.

Ja, jag vet också att det står så. Men jag litar mer på min läkare som haft hundratals patienter i min situation. Visst finns det en risk, det gör det alltid. Men procenten är YTTERST liten!

• Anonym (orolig)

Hej

Tack för era inlägg! Anonym psyk, vad duktig du är som lyckats minska dosen så mycket

Jag tror faktiskt jag kommer ta en lugnande tablett på ditresan och en på hemresan. Känns tufft o tråkigt men jag vet att jag inte kommer må bra annars. Graviditeten var ju inte direkt planerad så kan ju inte ställa in min planerade resa för det. Hihi

Förhoppningsvis min sista resa utomlands utan att vara mamma

Är ju bara i vecka 7 nu. Ni tror inte det är större risk för missfall om jag tar två Xanor???

Jag är allt lite rädd, märks det?

Hej!

Och tack så mycket ALLT går, bara man vill!!
    Jadå, du KAN tom ta två xanor Och dessutom är du som sagt bara i v7!

INGEN fara!! Ha en under bar semester! Jag vill också

KRAM

• Anonym (orolig)

Hihi, du kommer få semester du med förr eller senare

Ska bli skönt med lite värme och sol nu faktiskt! Blir ju dock inte mycket fest som vi kanske hade planerat först Bebis i första hand! Kärlek!

Kommer vara i vecka 9 när vi åker, inte farligt då heller om det inte var det i vecka 7 menar jag??

• izzie78

Jag väljer att INTE vara anonym. Varför ska jag vara det egentligen =) Så, Izzie78 ist för Anonym psyk ;)
    Så, om det är något du undrar över i framtiden så kan du skicka iväg ett mail, bara om du vill
    Så, bara fråga på, så svarar jag så gott jag kan!!

Nejdå, ta det lugnt Som sagt, jag är i v18

Ja, jag skulle verkligen behöva en semester Men... Det lär dröja!! KRAM

Svar på tråden Xanor okej vid enstaka tillfälle??