• lovas85

öroninflammation

min son på 11 månader har öroninflammation på ena örat. Ingen feber, men han har jätte ont. Ska han hållas inne tills det är bra igen, eller vad ska man göra? Tips? Fick superdålig information på sjukhuset!

Han har inte ätit ett ordentligt mål mat sen igår lunch. Fick i han lite välling igårkväll, men han vägrar annars äta allt! Inte likt honom, han älskar mat.
    Är det här vanligt vid ont i örat? På sjukhuset sa dom att det inte var nån fara, men det känns inge bra.

• Svar på tråden öroninflammation
  • SaraSara

lovas85 skrev 2009-01-03 09:07:35 följande:

min son på 11 månader har öroninflammation på ena örat. Ingen feber, men han har jätte ont. Ska han hållas inne tills det är bra igen, eller vad ska man göra? Tips? Fick superdålig information på sjukhuset! Han har inte ätit ett ordentligt mål mat sen igår lunch. Fick i han lite välling igårkväll, men han vägrar annars äta allt! Inte likt honom, han älskar mat. Är det här vanligt vid ont i örat? På sjukhuset sa dom att det inte var nån fara, men det känns inge bra.
    Stackars liten! Jag var själv ett öronbarn när jag var liten :(
    Det är ju inget som smittar, så för den sakens skull behver man ju inte hålla sig inne. Jag kommer ihåg att jag var i skolan ibland när jag hade öroninflammation, fast inte de första dagarna när man har som mest ont utan när det började ge med sig.
    Men om ni går ut, var supernoga med att örat verkligen inte blir kallt. Stoppa även in lite bomull/fetvadd i örat i så fall.
  • SaraSara

Och att man tappar matlusten är väl ganska vanligt oavsett vart i kroppen smärtan sitter. Men har man ont i örat så gör det ju extra ont där när man använder tex käkmuskler osv som behövs för att kunna äta.

• Exelle

Aj aj aj...det gör ont!!!!
    Hade själv öroninflammation för ett år sen och det gör otroligt ont. Jag ville bara ligga och sova. Smärtorna var fruktansvärda!
    Kan förstå om han inte har lust att äta. Fortsätt mata med välling om han vill ha det. Huvudsaken är ju att han dricker mycket.
    Se även till att näsan är fri, ge näsdroppar!
    Om han inte har feber, kan du nog gå ut en liten stund om vädret är bra och det inte är alltför kallt ute. Men stoppa fetvadd i örat och mössa - naturligtvis.
    Det är dock viktigt att näsan inte blir för snuvig ute. Öroninflammation är ofta en "reaktion" på en häftig förkylning där näsan är igentäppt.
    Min 15-årige son har också öroninflammation. Läkaren kollade i näsan och den var igentäppt med slem. Nu sköljer/duschar han näsan med saltlösning och vid sista behandlingen sade han att trycket hade släppt och att han kunde höra bättre igen.
    Är dock lite svårare med små barn...
    Kanske kan du försöka få honom att nysa ut snoret (om han nu är snuvig...men det antar jag?) genom att rulla ihop en näsduk till en "spets" och liksom killa honom i näsan med den. Det brukar komma ut rejält med snor då.
    Tala om hur det går och krya på er!

• vittra

Tog sjukhuset er på allvar direkt trots att han inte har/hade feber? Vi tjatade i en evighet på bvc och när vi äntligen fick träffa deras läkare så kollade han inte ens öronen!!! Bara för att hon inte hade feber!! Vi bestämde oss för att besöka akuten på universitetssjukhuset istället och fick bedömningen att hon faktiskt hade öroninf! Så mycket plåga för hennes del, bara för att dom är fullständigt inkompetenta på bvc

När det gäller maten vill jag säga att det nog är extra känsligt för dem att äta just när det gäller öronen, även amning är ju ofta väldigt problematiskt när barnet har öroninf.

• lovas85

Han är inte det minsta förkyld heller, det verkar ju konstigt.
    Jag ringde ner på akuten, och fick komma ner direkt. läkaren tittade direkt i örat och sa att det var aldeles rött i vänstra och skrev ut kåvepenin. sen var det klart!

Jag visste inte vad det var för fel när jag åkte in, han hade ju skrikit i nästan ett dygn, till och med i sömnen, och vägra äta. Blev orolig eftersom han låg i 40 gradera feder i 3 dagar vid nyår. så dom tyckte att det var lika bra och komma in och titta.

Fast han sliter sig inte i örat alls, han pular in sina fingrar i munnen och skriker ist... trodde nästan att det var nån tand som värkte?

Gud vad jobbigt det är när man inte vet vad det är för fel, och inte kan hjälpa!!

• lovas85

Nej, ska göra det! =) hörde att det var superbra mot öronen!

Pysen skrev 2009-01-03 09:41:46 följande:
    Glöm inte ge nässpray!
  • Pysen

lovas85 skrev 2009-01-03 09:43:09 följande:

Nej, ska göra det! =) hörde att det var superbra mot öronen!
    Ja det är bra för öronen!

Har han ont ska du även ge alvedon varvat med Ipren varannan dos!
  • mamax3

Vår ettåring är ett sk öronbarn. Hon har haft 6 öroninf sen Augusti och en ny på gång så hon ska få rör snart.

På de första 4 hade hon inga andra symptom förutom just att hon inte kunde sova, skrek helt förtvivlat nätterna igenom.  Vc ville först inte träffa oss eftersom hon inte hade andra symptom..När vi äntligen fick komma dit så hade hon en dubbelsidig öroninf.
    Nu går vi på öron/näsa/hals och de är suveräna.

Vi är ute med henne, nerbäddad i vagn.
    Hennes matlust varierar. Jag skulle låta han äta det han vill ha, välling är ju jättebra. Både vätska och näring.

Rensa näsan med tops brukar vi göra innan vi ger henne koksaltlösning.
    Och mycket smärtstillande eftersom det gör så fruktansvärt ont. Precis som nån annan skrev så varvar vi Ipren och Alvedon.

Linus & Emilia & Ella mina älskade busisar
Svar på tråden öroninflammation