• LHUF

alvedon fråga...

min dotter hade feber igår kväll 38.2 och fick alvedon, i natt hade hon 38,6 och fick 2 stycken alvedon då dom på sjukhuset sa att det var ok emmelanåt. nu på morgonen hade hon 38,1 igen.  gav då 1 alvedon.

men jag tycker inte dom hjälper, hon känns varm fortfarande. hur lång tid tar det för alvedonen att tas upp i kroppen?
    Tilde 080319
  • Svar på tråden alvedon fråga...
  • Pysen

30 min-1 timme... Men har hon bara runt 38 grader är det okay..

Du kan även ge varannan dos med Ipren....

• mandelblomma
    LHUF skrev 2009-01-03 09:18:16 följande:
    min dotter hade feber igår kväll 38.2 och fick alvedon, i natt hade hon 38,6 och fick 2 stycken alvedon då dom på sjukhuset sa att det var ok emmelanåt. nu på morgonen hade hon 38,1 igen.  gav då 1 alvedon.

men jag tycker inte dom hjälper, hon känns varm fortfarande. hur lång tid tar det för alvedonen att tas upp i kroppen?
    Hur gammal är hon?
  • Carola Carro

för den lilla febern skall hon inte ens ha alvedon

• Busbellan

Inte konstigt att febern inte sjunker mer eftersom hon redan har så lite feber. Vänta med att ge febernedsättande tills tempen är runt 39 grader eller när barnet är väldigt påverkat av febern.
    Med undantag då för barn som får frberkramper, då kan man ge febernedsättande regelbundet även om febern inte är hög

Mamma till Nora, August och Ella
  • LHUF

fast hon är trött och påverkad, hennes normaltemp ligger runt 37 så..  när jag var inne med henne på sjukhuset för en månad sedan då fick hon 38.5 när vi var där och då gav dom henne en större alvedon.

hon är förkyld och hängig med. 
    hon är 9,5 månad. 
    Tilde 080319
  • Carola Carro

skit i alvedonen och låt kroppen arbeta

• LHUF

ja skulle gladeligen strunta i alvedonen men hon är ju hängig och trött och varm och snorig så det är inte så lätt..

Tilde 080319
  • Carola Carro
    LHUF skrev 2009-01-03 09:30:35 följande:
    ja skulle gladeligen strunta i alvedonen men hon är ju hängig och trött och varm och snorig så det är inte så lätt..
    trött kan hon vara pga förkylningen.. hur brukar du vara när du är förkyld och bara en liten höjning i temp??
  • Busbellan
    LHUF skrev 2009-01-03 09:30:35 följande:
    Hur lätt som helst, bara att strunta i den
    Gnällig får hon vara, hon är ju sjuk, sova mycket är också bra.
    Om man hela tiden ger alvedon såär barnet antagligen sjukt några dagar mer än vad hon annars skulle varit
    Mamma till Nora, August och Ella
  • mandelblomma

barn över 6 månaderkan också få Ipren i stället eller tillsammans med Alvedon.
    Nu håller jag med ovan att det inte är särskilt hög feber, så om hon inte har ont eller är väldigt påverkad i allmäntillståndet skulle jag skippa det.
    man brukar säga att gränsen för feber går vid 38.2 efter
    30 min vila.

• LHUF

jo klart hon är trött för hon är lite hängig. Men jag tänkte bara att på sjukhuset gav dom alvedon när hon hade 38,5 och då stor dos. och det verkade så viktigt att få ned tempen..

ligger den kvar på samma nivå idag så skall jag lugna mig. 
    Tilde 080319
  • LHUF
    mandelblomma skrev 2009-01-03 09:52:51 följande:
    barn över 6 månaderkan också få Ipren i stället eller tillsammans med Alvedon. Nu håller jag med ovan att det inte är särskilt hög feber, så om hon inte har ont eller är väldigt påverkad i allmäntillståndet skulle jag skippa det. man brukar säga att gränsen för feber går vid 38.2 efter 30 min vila.
    ja hon hade ju 38.6 i natt då hon sovit många timmar och var brännhet.
    Jag är själv en sådan som kroknar snabbt när tempen går över 38.. har låg temp i normala fall, så alla är ju olika.
    Tilde 080319
  • LHUF

fick precis reda på att sambons hela familj fått halsfluss av streptokocker så det är väl förmodligen det hon har fått kanske... 

Tilde 080319
  • Poppin

De barnläkare jag träffat säger att barn ska inte ha feber i onödan, ge alvedon i rek dos.
    Spelar ingen roll om det " är så pass lite feber", har man feber mår man inte bra! Min lilla är helt ur spel när hon har 38, hon ligger på 36.3 när hon är frisk.
    Men går inte febern ner fast man ger alvedon ska man kontakta läkare. Det har de även sagt på akuten och sjukvårdsupplysningen, och som sagt de andra barnläkare vi träffat.

• xenaa

Jag har fåt veta att det är bra om man låter barn ha feber , då feber är ett tecken att kroppen jobbar för att motverka virus osv.
    Håller man på och ger en massa febernedsättande i onödan så kan inte kroppen jobba att få ner viruset.
    Det är rätt viktigt att låta barnen få ha lite feber för att låta kroppen få jobba.
    Men visst överstiger febern över 39 så har de sagt att man kan ge febernedsättande men det viktigaste är att gå efter allmäntillståndet.
    Alltså om barnet inte äter är hängig osv.

Men sen kan man tolka det att vara hängig och trött. Alla är ju trötta vid feber och när man är sjuk.
    Jag hade iofs inte gett min son alvedon om han bara hade strax över 38 grader.
    De på barnakuten har sagt samma sak

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • smilla 1

ring sjukvårds upplysningen och fråga dem... de vet!!

• LHUF

nu hade hon helt plötsligt 39,5. ringde ssjukvårdsguiden och hon sa att om dom inte har över 39 så kan man ta det lugnt.  och sa bara att man skulle ge 4 gånger per dygn.

nu fick hon bara 1 liten så får se hur det hjälper. eftersom det bara var 4 timmar sedan den förra.
    Tilde 080319
  • Carola Carro
    LHUF skrev 2009-01-03 12:35:56 följande:
    nu hade hon helt plötsligt 39,5. ringde ssjukvårdsguiden och hon sa att om dom inte har över 39 så kan man ta det lugnt.  och sa bara att man skulle ge 4 gånger per dygn.

nu fick hon bara 1 liten så får se hur det hjälper. eftersom det bara var 4 timmar sedan den förra.
    En liten vadå???
  • LHUF

en liten supp på 60 mg. på sjukhuset sa dom att man kan dubbla enligt hennes vikt men nu gör jag inte det. Men hon väger ju närmare 10 än 5 så jag förstår att det kanske är dags att byta snart. Har köpt ipren också för man kan tydligen varva dom för att hålla febern nere.

Tilde 080319
  • LHUF

hon har haft 39,5 vid 2 tillfälllen under dagen, men ngn sa att febern bara sjunker 1 grad med febernedsättande

Tilde 080319
Svar på tråden alvedon fråga...