"dagisväska"
Vad har vi för typ av väska eller dyl till era barns dagisgrejor? Tar ni hem allt eller har ni dubbelt? Hur mkt extrakläder? Min dotter är 14 månader.
Tips på vad som behövs o andra smarta tips tas tacksamt emot inför dagisstarten!
Vad har vi för typ av väska eller dyl till era barns dagisgrejor? Tar ni hem allt eller har ni dubbelt? Hur mkt extrakläder? Min dotter är 14 månader.
Tips på vad som behövs o andra smarta tips tas tacksamt emot inför dagisstarten!
En vanlig liten barn väska duger bra. Du kan förvara extra kläder på barnets egen hylla. du vet kanske bäst själv hur mycket kläder som går åt. Extra byxor, extra tröja, extra varma underställ, extra vantar, extra mössa, extra strumpor är alltid bra att ha. Ibland oxå dubbelt med skor. Regnställ är bra att förvara där.
I väskan packar du ner det tjejen brukar sova med, om hon sover. Inga leksaker för det kommer bort! O ev. annat som hon kan behöva. Du får fråga hur de gör med blöjor, men de flesta daghem har så att man måste köpa in egna blöjor. Ta med ett paket med jämna mellanrum.
Om du vill ha dubbla upplagor bestämmer du själv, men dagispersonalen tvättar inte hennes kläder, så du måste ta med dej de hem när hon skitat ner kläderna.
Vad som däremot är super att förvara på dagis, o alltså ha dubbelt upp är gummistövlar och regnkläder.
Sen får du fråga perosnalen om de vill att du ska tänka på nåt speciellt, eller ta med nåt speciellt.
En bra sak att komma ihåg är att din dotter kommer att slösa upp nästan all sin energi på dagiset, hon kommer att sakna mamma o pappa o är därför inte alls alltid på så bra humör vid hämtning. Ge henne lite tid, speciellt när hon är större, till att kanske visa vad hon gjort där. O försök andas ut stressen innan du hämtar henne!! Så undviker du onödiga konflikter!
Men oroa dej inte heller, barn har skit kul på dagis!!
just ja.. kommunicera med personalen så ofta som möjligt, fråga hur det går o om hon gjort något speciellt hur dagen gått för henne, om hon lekt med andra, lärt sig någo nytt osv.. För från dagisstarten kommer hon att spendera största delen av sitt vakna dygn där, du missar mycket om du inte uppdaterar dig!
Jag håller fullständigt med förgående. Jag jobbar på dagis.
Är barnskötare.
Det som är bra att tänka på mer är att ochså namnmärka alla kläder som tex vantar och annat smått och gott. allt är bra att märkas. Många barn som har lika och om de hamnar på en annan avdelning är det lätt att hitta rätt sk ägare.
Bra att ha ombyte med olika kläder. Tjocka tröjor när det är kallt, tunna när det är varmt. Regnkläder,stövlar, kängor,skor, Overall,fleece kanske. Koftor. Mössa,vantar.
snuttefilt kanske, nappar( men var beredd att de kan kan komma bort)
Även att ge telefonnummer till personalen där de kan nå dig på ditt jobb eller hemma ifall barnet blir akut sjuk eller så.......
Bra om du meddelar hur morgonen har varit till personalen så de vet . Ochså att säga vem som kommer att hämta om det inte är samma person som lämnar.
Kanske inte riktigt vad du ville veta? Menlite tips ändå.
Glömde säga att jag själv är förskollärare så lite vet jag ju men rollen som "dagismamma" är helt ny så tack för alla tips!
Jag tänkte mest hur gör ni med tex regnkläder- släpar ni dem fram o tillbaka? Vi kommer att cykla mycket till dagis (maken har bilen) eller åka vagn så vissa dagar behövs nog regnkläderna även på dit o hemväg o så är vi ute mkt hemma...Man vet ju hur de kan se ut efter en riktig geggadag....Vi har dock köpt en Reimaoverall till vintern så då ska man ju slippa galonbyxorna...
Jag har märkt precis varenda pinal nu tror jag med märkpenna o namnband. Till o med napparna... (man vill ju föregå m gott exempel) sen är det så svårt att veta hru mkt av allt man ska ha där.. Räcker det med ett par extra byxor o tröja...jag vet ju att vissa har hur mkt som helst men det känns så onödigt o svårt att hålla reda på vad man har på dagis o vad man har hemma.
Och vad är smidigt- en ryggsäck eller?? Känns som det blir så mkt att ta på cykel-jag har ju min egen "dagisryggsäck" också..
Vi släpar regnkläderna fram och tillbaka - om det behövs. Bor väldigt nära dagis så det är ingen katastrof om det regnar en morgon och regnisarna är kvar på dagis, men jag har inte haft någon lust att köpa dubbelt av det faktiskt.
Ella har kanske 3 ombyten sockar, tröjor och byxor i sin låda i garderoben där och det har räckt alldeles utmärkt. Jag har inte använt nån speciell väska till hennes grejer utan haft dem i min egen väska mellan hem och förskola...tycker att det funkat bra.
Jag tycker att det svåraste med första dagisterminen var vintern då det var svårt för mig att bedöma hur mycket kläder hon behövde för att vara ute så länge som de var varje dag. Tror att det är bra att ha ett lager varmare kläder så personalen får bedöma vad de tror hon behöver ha när de ska vara ute...
OK, tack! Kan nämna att vi prövade overaller i dag...fick ett gott skratt. stl 80 som var jättestort i vintras - vi köpte en förstor eftersom hon bara låg i vagnen då...är lagon. Reiman i 86 är GIGANTISK! Jag har haft ångest ända sen jag köpte den på rean i vinras att den skulle vara för LITEN..men oj vad stor den var..Ella är exakt 80 cm nu...
Ska till "stan" i helgen o inhandla lite diverse småsaker....
Hur gör ni med extrakläderna..är det liksom lite mera "fulkläder" eller hur gör ni? Kollar ni över då o då o byter ut? Tänker att det kanske ligger en hög på hyllan oavnänt som hon växer ur???