• rosentagg

Jag lyckas inte så bra i varmluftsugnen... Hjälp!

Någon som kan hjälpa mej i mina försök att bli bra på matlagning å bakning.
    Jag får lixom inte rätsida på det här med vår ugn...
    Känner mej rätt korkad, men det verkar inte va nån i min närhet som förstår sig på ugnen heller, så nu vänder jag mig till er... =)

Den har massor me funktioner å ibland önskar man att det var en "gammal hederlig" ugn. En av funktionerna är varmluft, sen har vi gratinering, maxgrill, mingrill, pizza-pirog, över-under-värme, undervärme, varmhållning, upptining, kött, fisk å allt vad det är... *suck*
    Så vad tusan ska jag göra när jag ska baka? Jag har kört på varmluft å de antal grader receptet säger, men ofta tycker jag att jag misslyckas med bullar, muffins å kakor.
    Ja, nu står de bröd i ugnen å jag vet inte om det kommer bli någe me det heller... haha
    Samma sak när jag ska laga mat. Gjorde massor me kycklingfilé i ugn på nyår å jag får nästan alltid ha grejerna längre i ugnen än vad receptet säger.
    När jag gjorde lussbullar i dec, blev de "bleka" men rätt goda...

Någon som kan tipsa mej på vad jag ska göra eller vet hur man gör me en sån "komplicerad" ugn.

Jag har förresten kollat in manualen på ugnen, men blir inte klokare för det! Där står inte så mkt om hur man bakar/lagar met, utan mer om hur den fungerar...

*håller tummarna för brödet*

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag lyckas inte så bra i varmluftsugnen... Hjälp!
  • jummie

Det gradantal som står i recepten är avsedda för vanlig ugn. Använder du varmluftsugn så måste du sänka temperaturen ca 25 grader.

Vet inte varför dina saker inte får färg däremot..har inte dom problemen med min ugn. Använder nästan uteslutande varmluften dessutom.

• rosentagg

Tack för svar!
    Oki... Använder du varmluft till all bakning och matlagning?
    Jag har hört att man ska sänka 10 grader, men eftersom allt blir "blekt".
    Brödet blev gott och helt ok!!! - Trots samma grader som i receptet...
    *kliar mej i huvet*

• rosentagg

Nån mer som kan tipsa eller ge råd?
    E de bara att köra som i en vanlig ugn på varmluft?

• Kastrullresan

Hej!

Jag förstår dig precis! Jag har en ugn med motsvarande funktioner som du plus ångugn och jag får inte heller varmluftsfunktionen att fungera på bra sätt. Det känns som om den inte riktigt räcker till.

Jag har slutat använda den funktionen helt och hållet och använder över/undervärme istället precis som en vanlig ugn.

Jag har lagat mat till 10 personer dagligen i 25 år i många olika ugnar utan att ha problem så jag har bestämt mig för att det är ugnen som har problemet inte jag. Vi har även haft ugnen inne för undersökning av varmluften men den påstås fungera som den ska. Tillåt mig tvivla!

Däremot har jag en micor/varmluft av samma märke och den fungerar utmärkt på alla funktionerna, även varmluften.

Ett litet tips jag fick av en köksleverantör är att aldrig använda varmluft vid bak av mindre kakor och bullar, det påstås bli torrare än med vanlig över och undervärme.

• rosentagg

Åh tack! Jag kaske skulle köra me över-under-värme då!!!
    Ska testa det nästa gång å se om det går bättre!
    Håller me dig att de måste va ugnen som har problem å inte jag... hihi... För det hjälper inte hur många olika recept jag har följt till punkt å pricka... *suck*
    ...å så blev då dagens bröd bra... Hm... jag fattar ingenting!
    Jaja, tack för tipsen iaf.

Svar på tråden Jag lyckas inte så bra i varmluftsugnen... Hjälp!