• Dalva

Tips om bra dagis i Råsunda

Jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av bra dagis/förskolor i Råsundaområdet, gärna "Ur och Skur". Har kikat lite grann och funderar på Backen, Råsundagården och Näckrosen. Är det någon som känner till om dessa är bra?

Vet ni f.ö hur lång väntetid det är i Solna?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Tips om bra dagis i Råsunda
  • Hemmaföräldern

Skulle inte rekommendera någon av dessa förskolor. Mitt tips är att du väljer privat dagmamma istället om du vill ha ur och skur verksamhet. Många av de privata dagmammorna har den typen av verksamhet i kombination med deltidsförskola för barnen.

• Chickan

Jag kan verkligen rekommendera Charlottenburg - det är visserligen montessori och inte ur o skur, men det är ett fantastiskt dagis! Harmonisk stämning och engagerad, ambitiös personal. Dottern älskar att vara där och vi känner oss heltrygga.

• mapo51

Det är bara Näckrosen som har en "Ur- och skur"-avdelning i hela Råsunda och vad jag har förstått så är det ganska stort tryck på de platserna.

Jag vet inte hur det är med väntetider, men det är lättast att få plats i augusti.
    Charlottenburg som någon föreslog tar bara in barn födda 08, inga äldre barn, en familj i vår föräldragrupp har kollat med dem i december. Sen hur många barn de har i kö vet jag inte.
    Jag vet inte hur Bollen gör, en annan montessoriförskola inom samma företag. Jag har dock hört gott om dem också.

Råsunda och Ekensberg är ett rektorsområde och det finns ganska mycket kommunala förskolor, men det verkar svårt att få plats genom dem annat än i augusti.
    De som jag känner som har barn i Råsunda har antingen fått plats på privata dagis (inkl kyrkans), eller så har man fått plats i Hagalund (Fyrklövern som ligger på Råsundasidan av Frösundaleden) eller Skytteholm om de önskat plats annan tid än augusti.

Vi har fått plats till ett privat dagis med början i mitten på januari, det blir ett par månader tidigare än vad vi hade räknat med, men vi kände inte att vi kunde tacka nej.
    Dock är det på en privat förskola där vi ställde sonen i kö när han var ett par veckor gammal.

• Dalva

Tack så mycket för svaren. Jag har bott i utlandet en del och har inte sådan koll (befinner mig för närvarande ej i Sverige). Hur hittar man privata dagis och dagmammor? Har varit inne på Solnas hemsida och försökt söka på nätet.

• modestyclara

Har för mig att det är 3 eller 4 månaders garanti i Solna. Alltså ställer man sig i kö ex 4 mån innan man vill ha plats och sedan är man garanterad plats någonstans i Solna. Vi bor i Järvastaden och har fått plats i Bergshamra...

• Dalva

Tack så mycket för länkarna och råden! Jag har kommit fram till att jag tror att dagmamma vore bäst så om ni har några fler tips på bra dagmammor är ni varmt välkomna att skriva. De verkar inte helt lätta att finna på nätet...

Det är ingen stress för mig eftersom min dotter bara är ett halvår och vi befinner oss i utlandet för tillfället, men man måste vara ute i god tid verkar det som.

• Hemmaföräldern

I god tid är ett måste. Mitt tips är att du ställer dig i kö redan nu. Du kan väl stå i kö hos fler. När du kommer hem tycker jag att du ska göra ett besök. Tinas små kottar har väldigt bra rykte liksom dom hon arbetar med.

Lycka till!

Svar på tråden Tips om bra dagis i Råsunda