• Anonym

Hur beräknas bostadsbidrag?

Jag ska flytta med mina barn till en lägenhet. Mina vänner säger att jag kommer kunna söka bostadsbidrag.

Någon som vet hur mycket det kan röra sig på?

Jag kommer ha en lön på ca 9000:- (75%) och underhåll, barnbidrag, totalt ca 13000 kr alltså.

Vi behöver en trea (barnen kommer dela rum). Hyran ligger p ca 5500:-

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur beräknas bostadsbidrag?
  • Anonym

www.fk.se finns det en beräkningssida där du kan beräkna själv....

• Anonym

På denna sida finns en länk där du kan fylla i dina uppgifter så får du fram storleken på ditt bostadsbidrag.

www.forsakringskassan.se/privatpers/bostadsbidrag/

Det är endast inkomsten av tjänst som ska tas upp av de inkomster du räknade upp här. Underhåll och barnbidrag räknas inte med i inkomsten.

• Anonym

vad skulle jag göra utan er!

TACK!

• Anonym

Jippi!!!

Preliminärt ska jag få 2000:-!

Det är kanon!

Då kan jag få det att gå runt!

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-03 16:11:11 följande:

Jippi!!! Preliminärt ska jag få 2000:-! Det är kanon! Då kan jag få det att gå runt!
    Härligt!
  • Anonym (Inkosmt)

Jag har med bostadsbidrag och utan det skulle min inkomst vara på drygt 7000 kr efterskatt men nu har jag ut 11000 efter skatt,har alltså bostadbidrag på 4023 kr och hyran är på 5200

Mkt handlar om vad man har för inkomst

• Anonym (fiffi)

när du gör ansökan, tänk på att ta med mer i årinkomst än vad du egentligen har, om du inte har en fast månadslön som alltid är samma. Man får preliminärt bostadsbidrag och skulle du tjäna mer får du betala tillbaka året efter.

• Anonym

Anonym (fiffi) skrev 2009-01-03 16:28:11 följande:

när du gör ansökan, tänk på att ta med mer i årinkomst än vad du egentligen har, om du inte har en fast månadslön som alltid är samma. Man får preliminärt bostadsbidrag och skulle du tjäna mer får du betala tillbaka året efter.
    Bra tips! Sådant slipper man ju helst. Om man skulle tjäna mindre än vad man angivit, får man mer i efterhand då?
  • Anonym (fiffi)

Ja, då får du det som du fått förlite i efterhand. Jag lägger alltid på en extrasumma för det är så trist att få betala tillbaka året efter, bättre att få tillbaka . Sen såfort du får ändring i inkomsten som du inte angivit, tex byter tjänst och kommer upp i lön och summan är mer än du angivit så måste man meddela med en gång så det inte kommer surt efter.

Anonym skrev 2009-01-04 08:48:59 följande:
    Anonym (fiffi) skrev 2009-01-03 16:28:11 följande: Bra tips! Sådant slipper man ju helst. Om man skulle tjäna mindre än vad man angivit, får man mer i efterhand då?
  • Klant och Fjant

Anonym (fiffi) skrev 2009-01-04 09:55:13 följande:

Ja, då får du det som du fått förlite i efterhand. Jag lägger alltid på en extrasumma för det är så trist att få betala tillbaka året efter, bättre att få tillbaka . Sen såfort du får ändring i inkomsten som du inte angivit, tex byter tjänst och kommer upp i lön och summan är mer än du angivit så måste man meddela med en gång så det inte kommer surt efter.
    Precis, så gör jag med. Iofs så rundar jag "bara" upp till närmsta 10 000. Men nu har jag rätt så fast inkomst, CSN och ett litet extrajobb med samma lön alltid.
  • Anonym (fiffi)

Det är skönt när man har hyfsat fast inkomst som du med csn och extrajobb. Gräsligt om man är arbetslös och sen får ett arbete i mitten av året. Då får man ju betala tillbaka året efter även om man ändrar inkomst med en gång.

Klant och Fjant skrev 2009-01-04 09:57:53 följande:
    Anonym (fiffi) skrev 2009-01-04 09:55:13 följande: Precis, så gör jag med. Iofs så rundar jag "bara" upp till närmsta 10 000. Men nu har jag rätt så fast inkomst, CSN och ett litet extrajobb med samma lön alltid.
  • Anonym

jag märker att det är lite att sätta sig in i, men nu vet jag lite knep! Tackar!

• Anonym

Såklart underhållsstöd måste räknas in när man får bostadsbidrag.
    Annars borde man ju få dra bort några tusen som gifta med barn som söker bostadsbidrag,
    inkomst som inkomst... 

Svar på tråden Hur beräknas bostadsbidrag?