• Mammatilltretroll

Fråga om MEDELA BRÖSTPUMP - ska man ta isär delarna och koka dem efter varje användning??

Har idag köpt en ammningspump, MEDELA Handpump men instruktioneran är på tyska (!!) och nu undrar jag om jag ska ta isär den efter varje användning och koka delarna/bara skölja av dem=
    Ska man koka delarna innan första användningen . och kan alla delar kokas?

• Svar på tråden Fråga om MEDELA BRÖSTPUMP - ska man ta isär delarna och koka dem efter varje användning??
  • Magds

Ja, ja och ja :)

Jag har en Medela och jag brukar först skölja delarna i kallt vatten och sedan koka dom, antingen på en gång eller lite senare.

Man ska koka delarna innan man använder den och jag har kokat alla delar.

• Magds

Jag brukar först pumpa ur... ;)
    Efter pumpningen sköljer jag i kallt vatten osv.

• Autumn

Nu har jag inte handpumpen utan hyr från bb. Dom på neo säger att man kan maskindiska istället för att koka så det gör jag en gång per dygn (räcker enligt dom). Övriga gånger så sköljer jag ur med kallt-varmt-kallt vatten. Om du kokar istället för att maskindiska så vill du nog diska ur med lite diskmedel för annars tycker jag det feta inte går bort. Har testat att koka en gång.

• Magds

Jag har kokat handtaget några gånger men jag vet inte om det är nödvändigt egentligen, det kommer väl inte i direkt kontakt med mjölken.

Det funkar bra att koka för mig (det feta försvinner) men det gäller att kastrullen räcker till + att det är bra att skölja ur efter att man har pumpat.

Hade jag diskmaskin skulle jag nog använda den och bara koka någon gång ibland.

Svar på tråden Fråga om MEDELA BRÖSTPUMP - ska man ta isär delarna och koka dem efter varje användning??